Het evangelie spiritueel gelezen

Anselm Grün geeft in deze tweedelige serie een meesterlijke interpretatie van de vier evangeliën, op basis van de actualiteit van de wetenschap, verwoord in een taal die iedereen begrijpt. In dit eerste deel staan de evangelisten Matteüs en Marcus centraal.
Grün ontsluit de verhalen over het leven, het sterven en het verrijzen van Jezus niet alleen exegetisch maar ook psychologisch en spiritueel. Een aanwinst voor mensen die verdieping en inspiratie zoeken in de verschillende evangeliën en voor diegenen die liturgisch actief zijn. Deel 2 verschijnt in 2020 (Lucas en Johannes).

Anselm Grün (1945) is monnik in de benedictijner abdij van Münsterschwarzach. Hij is een alom gewaardeerd zielzorger, schrijver en docent. Met zijn talrijke optredens, lezingen en boeken bereikt hij wereldwijd miljoenen mensen. Van hem verschenen in 2019 bij Berne Media Ik blijf aan je zijde en Een jaar met de woestijnvaders

Benedictijnse wijsheid voor het ware leven

Anselm Grün zoekt in Benedictijnse wijsheid voor het ware leven spirituele wijsheid niet per se in hoge idealen of in mystieke extase. Hij toont een spiritualiteit die voor ons allen bereikbaar is.

Het meest spiritueel is het leven wanneer het niet loopt, wanneer we ogenschijnlijk aan de grond zitten. Juist dan stellen wij ons open voor een houding van ‘deemoed’ en is verlichting vindbaar. Voor de seculiere mens is spiritualiteit niet alleen bereikbaar via oosterse tradities: ook de christelijke spirituele traditie blijkt heel bruikbaar.

Geluk vinden in kleine dingen

Wanneer voel ik mij eigenlijk echt tevreden? Wat heb ik nodig om tevreden te zijn met mijn leven zoals het is? En wat houdt mij vaak af van tevredenheid?

Anselm Grün overdenkt in dit boek het hoe en waarom van tevreden zijn. Hij ontdekt dat het soms al voldoende is de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Hierbij speelt een houding van dank- 11 baarheid een belangrijke rol. Wie dankbaar is voor elke dag kan het geluk ook in de kleine dingen vinden, hoe moeilijk de tijden ook zijn. Een mooi geschenkboekje voor iedereen die op zoek is naar het geluk van tevreden zijn.

Dit boekje wordt uitgebracht in het kader van de 75e verjaardag van Anselm Grün in 2020, en bevat een extra bespiegelend hoofdstuk van Joost Jansen, norbertijn van de Abdij van Berne en directeur van Berne Media.

Een jaar met de Woestijnvaders

Anselm Grün Een jaar met de woestijnvaders Beproefde wijsheid Abbas Mozes vraagt aan Abbas Silvanos: ‘Kan een mens elke dag opnieuw beginnen?’ Silvanos antwoordt daarop: ‘Als hij een werker is, dan kan hij zelfs elk uur opnieuw beginnen.’ Een jaar onderweg met de Woestijnvaders. In de woorden van de eerste monniken, de Woestijnvaders, vindt men een schat aan levenservaring over de wijze waarop ze omgingen met emoties als angst, woede, afgunst en lusteloosheid.

Anselm Grün laat in dit boek zien dat ook de huidige mens van deze ervaringen en wijsheden kan leren, want juist nu worstelen veel mensen met hun emoties. Hij doet dat door 365 Woestijnvader-wijsheden, voor elke dag van het jaar één, te voorzien van uitleg en voorbeelden uit onze tijd. Oude wijsheden komen tot leven. Zo voorziet de auteur de lezer van 365 dagen levenswijsheid. Anselm Grün is monnik in de Abdij Münsterschwarzach en een van de bekendste spirituele auteurs van Europa. Zijn boeken zijn bestsellers. Over de grenzen van confessies heen is hij voor velen een gids en spiritueel pionier.

School van het gebed

‘School van het gebed’ van Anselm Grün is een inspirerend boek met aanwijzingen en oefeningen om te bidden. Veel mensen vinden bidden moeilijk. In de dagelijkse hectiek vinden we de tijd niet, niet de juiste woorden, niet de juiste plek. Bidden is niet alleen spreken tot God, maar ook luisteren en je bewust zijn van Gods aanwezigheid. Vertrouwen, expressie, openheid, een goede omgeving en houding zijn essentieel.

Met dit boek leer je God diep in jezelf te ontdekken. Anselm Grün is benedictijner monnik en auteur van vele bestsellers op het gebied van spiritualiteit en geloof. Bij uitgeverij Kok verschenen in dezelfde serie o.a. ‘Vasten. Je innerlijke bron vinden’ en ‘Leven uit de stilte’.

Leven uit de stilte

Volgens Anselm Grün zul je in de stilte vrede vinden. In zijn boek ‘Leven uit de stilte’ legt hij uit hoe belangrijk het is om de stilte te koesteren en meer ruimte te geven in je leven. Alleen dan vinden wij de rijkdom van ons leven. Maar wie lukt dat in de hectiek van het leven? Anselm Grün vertelt over de kracht en de zuiverheid van de stilte en hoe we beide kunnen vinden. Wie de stilte als basis neemt om uit te leven, zal op een dieper niveau de volheid van het leven ervaren. Dit prachtig uitgevoerde geschenkboek zal voor velen een schat zijn voor meditatie en het vertrekpunt om rust en vrede te vinden in de ziel.

Langs bergen en dalen van het leven

Anselm Grün Langs bergen en dalen van het leven Sinds zijn jeugd is Anselm Grün al gefascineerd door de bergen. Ook nu nog geniet hij regelmatig van wandelvakanties in de bergen, samen met zijn familie. Voor Anselm staat wandelen door de bergen symbool voor het leven zelf: in beide is het belangrijk om altijd open te staan voor nieuwe uitdagingen, jezelf en je krachten te trainen, te groeien in je werk, op zoek te gaan naar contact, te genieten van het alleen-zijn en het opzoeken van je grenzen.

Dit boek helpt je om nieuwe stappen te zetten en afscheid te nemen van dat waar je aan vast zit met als doel dichtbij je echte verlangens te komen. Anselm Grün (1945) is benedictijner monnik in de abdij Münsterschwarzach, waar hij 36 jaar lang Kellenaar (de financieel verantwoordelijke) was. Als cursusleider en geestelijk begeleider is hij veel onderweg. Met zijn talrijke optredens, lezingen en boeken bereikt hij miljoenen mensen.

Bidden in tijden van beproeving

Abten en abdissen, kluizenaars en spirituele leiders, katholieken en protestanten, zij gaan ons voor in gebed en geven woorden om het uit te houden in de pijn en het lijden van deze tijd. Anselm Grün, Hannah van Quakebeke, Jos Moons, Manu van Hecke, Paul van Geest, Benoît Standaert, Katharina Michiels, Thomas Quartier, Erik Galle, Jan Hendriks, Wim Beekman, Antoine Bodar, Wim Houtman, Paul Verbeek, Marijke Brouwer.