Eindelijk thuis – Gedachten bij Rembrandts ‘De terugkeer van de verloren zoon’

Eindelijk thuis werd in 2011 door de lezers van de krant Trouw verkozen tot ‘Het mooiste spirituele boek’. In het Nederlands werden meer dan 100.000 ex. verkocht en ook vandaag wordt het nog altijd gelezen.

In dit boek nodigt Nouwen ons uit om Rembrandts meesterwerk, ‘De terugkeer van de verloren zoon’, dat de parabel van de onvoorwaardelijke en bevrijdende liefde van de vader op onnavolgbare wijze afbeeldt, op een nieuwe en directe manier te begrijpen. De ontdekking van dit schilderij vormde voor Henri Nouwen het begin van een lang geestelijk avontuur. Het bracht hem tot een nieuw begrip van zijn roeping en gaf hem nieuwe kracht.

Eindelijk thuis vat een kernthema van Nouwens werk samen: ook een crisis kan vruchtbaar zijn.

Eindelijk thuis- gedachten bij Rembrandts ‘de terugkeer van de verloren zoon

Eindelijk thuis – gedachten bij Rembrandts ‘de terugkeer van de verloren zoon

Een ogenschijnlijk onbeduidende confrontatie met een poster waarop een detail van Rembrandts De terugkeer van de Verloren Zoon stond afgebeeld, vormde voor Henri Nouwen het begin van een geestelijk avontuur. In het hart van dit avontuur staan dit schilderij en de parabel van de Verloren Zoon. Vanuit zijn eigen ervaringen schetst Henri Nouwen de gevoelens van de vader, de oudere zoon en de jongste zoon. Hij nodigt ons uit om Rembrandts meesterwerk, dat de parabel van de scheppende, onvoorwaardelijke en bevrijdende liefde van God op onnavolgbare wijze afbeeldt, op een nieuwe en directe manier te zien en te begrijpen.

Henri J.M. Nouwen (1932-1996) was katholiek priester en professor aan verschillende theologische instituten en universiteiten in de Verenigde Staten. In 1986 verliet hij Harvard en ging hij wonen in de l’Arche-gemeenschap ‘Daybreak’ in Toronto (Canada), samen met geestelijk gehandicapten en hun assistenten. Hij behoort tot een van de meest gelezen auteurs op het vlak van christelijke spiritualiteit uit de tweede helft van de 20ste eeuw. Van zijn boeken werden meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht.

De verloren zoon, de oudste zoon van de vader

UNIEKE NIEUWE TEKST VAN HENRI NOUWEN Er is geen belangrijker verhaal in de Evangeliën dan het verhaal van de verloren zoon. En het is een verhaal met een open eind. Daarom blijft Henri Nouwen na zijn meesterwerk Eindelijk thuis schrijven over die verloren zoon, maar ook over de oudste zoon en de vader. En zo kan het gebeuren dat bijna een kwart eeuw na zijn dood een unieke en nieuwe tekst verschijnt over dit klassieke Bijbelverhaal. Met wijze woorden en zinnen die zo verbonden zijn met Henri Nouwen: – Weten dat je een kind van God bent is een keus – Geestelijk leven is ontdekken dat er veiligheid is voor ons, bij God – Uiteindelijk is de oudste zoon net zo verloren als de jongste zoon – Terugkeren bij de vader is de gedachte loslaten dat je de liefde moet verdienen Deze nieuwe teksten van Henri Nouwen worden bezorgd door Jan van den Bosch die ook het voorwoord voor zijn rekening neemt. Jan van den Bosch werkte voor de EO en is ook na de dood van Henri Nouwen verbonden met hem. Vooral in zijn programma’s voor Hour of Power. Leo Fijen is uitgever en programmamaker. Hij schrijft een nawoord bij deze bijzondere uitgave.

Geliefd Henri

Henri Nouwen blijft duizenden lezers en zoekers aanspreken. Na het succes van de bestseller ‘Wie van ben ik?’ een nieuwe parel: met uitspraken van Nouwen over leven en dood, over vreugde en verdriet, over eenzaamheid en thuiskomen en over kracht en kwetsbaarheid. Dat zijn de grote thema’s in het leven van deze Nederlandse Godzoeker die ook 22 jaar na zijn dood mensen blijft inspireren. Daarover schrijven Barbara Zwaan, Jan van den Bosch en Mirjam van der Vegt, ook vanuit hun persoonlijke betrokkenheid. Inigo Bocken is de wetenschapper die voor het eerst vanuit de theologie waarderend over Henri Nouwen schrijft. Een mooi geschenk voor de feestmaanden omdat Henri Nouwen zelf ook uitgebreid aan het woord komt.

365 meditaties, voor elke dag van het jaar

Dit boek met dagelijkse meditaties, samengesteld uit de spirituele nalatenschap van Henri Nouwen, helpt om een spirituele houding te vinden in vertrouwelijke relaties en pijnlijke confrontaties, in persoonlijk lijden en mededogen.
‘Wij zijn geliefd’, schreef Henri Nouwen. ‘Iemand houdt van ons, heel diep, al lang voordat onze ouders, onderwijzers, echtgenoten, kinderen en vrienden van ons zijn gaan houden of ons pijn deden. Dat is de diepe waarheid van ons leven. Ik wil zo graag dat je die waarheid ook voor jezelf laat gelden.’
Dit boek is bedoeld om zowel met Nouwen bekende lezers als nieuwe lezers de weg te wijzen bij het terugvinden van die ware identiteit, als Gods geliefden, en daarvan de sporen te ervaren in het leven van alledag. Deze verzameling zet daarvoor de beste teksten bij elkaar uit heel Nouwens werk, ook niet eerder gepubliceerd materiaal.

Eindelijk thuis

Gedachten bij Rembrandts ‘de terugkeer van de verloren zoon’

Klassieker in een nieuwe uitvoering Henri Nouwen nodigt ons uit om Rembrandts meesterwerk, dat de parabel van de scheppende, onvoorwaardelijke en bevrijdende liefde van God op onnavolgbare wijze afbeeldt, op een nieuwe en directe manier te zien en te begrijpen.