Surplace

Omgeving, grote en kleine geschiedenis zijn voorname bronnen voor de poëzie van René van Loenen. Met verbeeldingskracht en talent voor vermoeden maakt hij er op een subtiele manier gebruik van. Zo beleeft een jongetje met zijn driewieler zijn eigen ‘uur U’ en blijft een villawijk onlosmakelijk verbonden met het opgeslokte voetbalveld. De wereld op de vierkante meter, maar wel met alle kleurschakeringen van menselijke emoties in toegankelijke gedichten.

In wolken uitgesneden

Het boek In wolken uitgesneden bevat 71 teksten om te lezen, voor te lezen of te zingen. Elk lied is voorzien van aanwijzingen voor de melodie. Naast Bijbelse en liturgische teksten bevat deze bundel vijftien ‘Bonhoefferliederen’, waaronder de tien inmiddels bekende liedteksten bij Bonhoeffers gedichten. De dichter heeft zich verder laten inspireren door de spiritualiteit van Etty Hillesum of de theologie van Tomáš Halík. De toon is soms ernstig, soms ironisch of onderkoeld, maar altijd helder en modern. De schilderijen van Jeltje Hoogenkamp weerspiegelen het beeldend taalgebruik van René van Loenen bij herdichtingen van monumentale liederen als ‘Een vaste burcht’ en het ‘Zonnelied’. Verder koos de kunstenares grote liederen uit de wereldliturgie als inspiratie voor haar werk.

In wolken uitgesneden