Het evangelie spiritueel gelezen

Anselm Grün geeft in deze tweedelige serie een meesterlijke interpretatie van de vier evangeliën, op basis van de actualiteit van de wetenschap, verwoord in een taal die iedereen begrijpt. In dit eerste deel staan de evangelisten Matteüs en Marcus centraal.
Grün ontsluit de verhalen over het leven, het sterven en het verrijzen van Jezus niet alleen exegetisch maar ook psychologisch en spiritueel. Een aanwinst voor mensen die verdieping en inspiratie zoeken in de verschillende evangeliën en voor diegenen die liturgisch actief zijn. Deel 2 verschijnt in 2020 (Lucas en Johannes).

Anselm Grün (1945) is monnik in de benedictijner abdij van Münsterschwarzach. Hij is een alom gewaardeerd zielzorger, schrijver en docent. Met zijn talrijke optredens, lezingen en boeken bereikt hij wereldwijd miljoenen mensen. Van hem verschenen in 2019 bij Berne Media Ik blijf aan je zijde en Een jaar met de woestijnvaders

Knop online bestellen boeken

LEES MEER

Het grote verhaal van nul tot nu

Oer begint met een fascinerende hervertelling van het scheppingsverhaal. Proton, een minuscuul deeltje dat vlak na de oerknal ontstaat en door de ruimte vliegt, neemt de lezer mee op een duizelingwekkende reis door de tijd, van oerknal tot de evolutie van het leven tot de dagen van Jezus en het leven van nu. Proton maakt vol verwondering mee hoe de Schepper de ruimte en tijd instelt, wetten in gang zet, licht schept, geluid en kleur. Hoe Hij ervoor zorgt dat de planeet aarde een veilig huis wordt voor de mens en hoe bijzonder het is dat God zelf op een dag in de persoon van Jezus zijn schepping instapt.

De drie auteurs vullen elkaar naadloos aan: Corien Oranje is de verteller, Gijsbert van den Brink is theoloog en Cees Dekker is wetenschapper. Samen vertellen zij het grote verhaal van Gods schepping op een nieuwe, frisse manier, die recht doet aan wetenschappelijke bevindingen én aan de Bijbel. Leest als een spannende roman! Dit boek laat zien dat het aanvaarden van de evolutietheorie op een natuurlijke manier kan samengaan met geloven in de schepping door God en de opstanding van Jezus. Het neemt de lezer mee door een tijd en ruimte die nauwelijks te bevatten is en maakt een theorie die 14 miljard jaar omspant, inzichtelijk en leesbaar.

Knop online bestellen boeken

LEES MEER

Verhalen van liefde en alles wat schuurt

TROUW: “Het boek raakt gewoon. Het is goed geschreven. Het is grappig, slim, eerlijk en recht voor z’n raap. … Het is kwetsbaar geleefd geloof zonder vrome opsmuk.”

Het begin van het goede leven is volgens Pádraig Ó Tuama: jezelf, de ander en alles wat je onderweg tegenkomt welkom heten en aanvaarden. In autobiografische verhalen neemt hij de lezer mee op een spirituele reis waarin het alledaagse wordt omarmd.

Fijnzinnig en zintuigelijk schrijft hij over zijn belevenissen, over liefde en alles wat schuurt, over zijn ervaringen met de strijd in Noord-Ierland, zijn zoektocht naar een thuis, zijn uit-de-kast-komen. Op onverwachte manieren weeft hij er bijbelverhalen, Keltische spiritualiteit, mindfulness en poëzie doorheen. Het hart van dit boek is het groeiende inzicht dat een open ontmoeting (met jezelf, je medemens, God) je leven en je blik daarop volledig kan veranderen.

Een intiem en spiritueel boek van een meesterlijk verteller.

Pádraig Ó Tuama is theoloog, vredesactivist, dichter, homoseksueel. Met behoedzaamheid en humor brengt Ó Tuama mensen over frontlinies heen met elkaar in contact: katholieken en protestanten in Belfast, lhbt’ers en homo-haters. Wereldwijd is hij een veelgevraagd spreker. 9 november 2019 was hij hoofdgast op het Geestdriftfestival in Utrecht.

De vertaler is predikant Piet van Veldhuizen, die eerder onder meer werk van rabbijn Jonathan Sacks vertaalde. In 2019 won hij de preekschrijfwedstrijd ‘Een lastig verhaal’.

LEES MEER

Niet zonder hoop

Niet zonder hoop van Tomáš Halík is een theologisch boek over de zoektocht naar hoop voor vandaag. Hoop wordt juist in tijden van crisis sterk ervaren, zowel in het persoonlijke leven als in een samenleving. Hoop is dan een opening waardoor de toekomst een lichtstraal in het heden werpt. Halík beschrijft verschillende vormen van menselijke hoop en laat zien wat zij kan bieden, bijvoorbeeld wanneer we in het leven stuiten op existentiële vragen of ingrijpende ervaringen.

LEES MEER

Geduld met God

De Tsjechische theoloog, filosoof en psycholoog Tomáš Halík is als een van de weinige hedendaagse schrijvers in staat daadwerkelijk een brug te slaan tussen geloof en scepsis, tussen christelijke zingeving en atheïstische levensoriëntatie. In dit boek neemt hij als uitgangspunt de twijfelende en zoekende figuur van Zacheüs, die liever schuchter van een afstand toekijkt dan dat hij enthousiast meedoet. Dit beeld gebruikt hij om een nieuwe verhouding uit te werken tussen gelovigen en niet-gelovigen, waarmee hij buitenstaanders in hun zoeken en vragen heel nabij kan komen.

Tomáš Halík ontving voor dit werk de Europese prijs voor het beste theologische boek 2011.

Tomáš Halík (1948) is priester en een van de belangrijkste Oost-Europese rooms-katholieke intellectuelen. Hij was onder andere de vertrouweling van president Havel en van de Tsjechische aartsbisschop. Momenteel is Halík hoogleraar Filosofie en Sociologie aan de beroemde Karelsuniversiteit te Praag. In 2014 ontving hij de prestigieuze Templeton Price.

LEES MEER

Lezen en laten lezen

‘Lezen en laten lezen’ van Arnold Huijgen is een verhelderend theologisch boek over gelovig omgaan met de Bijbel. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat je de Bijbel niet alleen leest, maar je ook laat lezen door God. De Bijbel is een ingewikkeld boek, en over de interpretatie ervan wordt veel gediscussieerd. Hoe kun je de Schrift dan zo lezen dat je hart geraakt wordt? En hoe voorkom je al te rationele Bijbellezing? Huijgen gaat te rade bij onder andere Luther. Zijn vuistregels voor het lezen van de Bijbel zijn nog altijd actueel. Daarnaast geeft hij voorbeelden van omgang met de Bijbel door Oepke Noordmans, Dietrich Bonhoeffer en door hemzelf. Arnold Huijgen is hoogleraar systematische theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn.

LEES MEER

Wat is heilig

Rowan Williams Wat is heilig? Christendom voor mensen van vandaag. Rowan Williams is niet alleen een vooraanstaand theoloog, hij heeft ook de gave om het christelijke geloof op een eenvoudige en verfrissende manier te vertolken. Hoe eenvoudig soms ook van taal, je proeft bij hem de gelaagdheid van de eeuwenoude en steeds ook weer nieuwe boodschap van het Evangelie. In Wat is heilig? spreekt hij tot mensen van alle leeftijden, geloof en cultuur. Theologen, dichters, heiligen en schrijvers onderzoekt hij op inhoud, de inhoud van heiligheid. Er is een Kracht en een Liefde die in hen leeft. De Bijbel wordt gelegd naast de Regel van Benedictus, Teresia van Avila, Juliana van Norwich.

Daarnaast neemt Rowan Williams ons mee in een reflectie over iconen, seksualiteit of zonde. Wie zich wil verdiepen in een spiritueel verstaan van anderen én van zijn eigen leven, vindt bij deze denkmeester en theoloog een tochtgenoot die ons altijd net even vooruit is met zijn wijsheid en kennis. Rowan Williams (1950) is een vooraanstaand theoloog, schrijver en dichter. Hij was onder meer van 1999 tot 2012 Aartsbisschop van Canterbury en Primaat van de Anglicaanse kerk. Hij is nu primaat aan het Magdalene College te Cambridge. Bij Berne Media zijn verschillende werken van hem in het Nederlands verschenen: God met ons (2018) God ontmoeten in Marcus (2017) en God ontmoeten in Paulus (2017).

LEES MEER

Paulus

Een baanbrekende nieuwe biografie van misschien wel de invloedrijkste schrijver in de geschiedenis van de mensheid. Slechts weinig geschriften uit oude wereld zijn even boeiend als de brieven van Paulus. Je kunt er niet omheen, je moet er iets van vinden. Of je het nu met Paulus eens bent of niet – of je hemzelf nu mag of niet – zijn brieven zijn en blijven persoonlijk en intens. Ze zijn ontroerend en uitdagend, elke zin voegt iets toe en ze vervelen nooit. Maar wie was Paulus zelf? Hoe kon hij zulke brieven schrijven? Hoe kon iemand van wie je nooit zou verwachten dat hij apostel zou worden de oude Griekse en Romeinse wereld zo diepgaand beïnvloeden, dat wij er tot op de dag van vandaag door beïnvloed worden – of we willen of niet? In deze nieuwe biografie gaat Wright op zoek naar de man achter de brieven.

LEES MEER

God is jong

Paus Franciscus & Thomas Leoncini God is jong Paus Franciscus onderzoekt de betekenis van jongeren voor de toekomst van de Katholieke Kerk. Hij doet in dit boek een urgente oproep aan gelovigen van alle generaties om samen te gaan werken aan een betere wereld. Sinds zijn verkiezing heeft paus Franciscus de Katholieke Kerk nieuwe kracht gegeven en is hij een van de meest populaire wereldleiders geworden. Nu, in dit bijzondere interview herinnert Zijne Heiligheid de katholieken van alle generaties hieraan: ‘God is jong; Hij is altijd nieuw.’ God heeft de energie, de spontaniteit en het verlangen naar verandering – jeugdige kwaliteiten die ingezet kunnen worden om de vele problemen die de Katholieke Kerk en de wereld ondervinden op te lossen.

In dit inspirerende boek is Paus Franciscus’ oplossing voor deze uitdagingen eigenlijk eenvoudig: ‘een revolutie van tederheid’ die mensen van alle leeftijden verenigt in hun missie om de wereld te hervormen en te herscheppen. God is jong! God is de Eeuwige die buiten de tijd staat, maar wel in staat is om Zichzelf en alle dingen voortdurend te vernieuwen en te verjongen. De belangrijkste kenmerken van jongeren heeft God ook. Hij is jong omdat hij alle dingen nieuw maakt en van innovatie houdt; omdat Hij verwondering oproept en van verwondering houdt.

LEES MEER

Bijbelse miniaturen

Over Adam en Eva, Kaïn en Abel, Noach, Abraham, Mozes, David, het Hooglied, Jona en Jezus

Hoe de Bijbel ons dagelijks leven nog steeds raakt – en wat we daarmee kunnen doen

Bijbelse verhalen zijn van grote invloed geweest op onze cultuur, meer dan veel mensen beseffen. Ze zijn niet het exclusieve bezit van de kerk, maar behoren tot het cultureel erfgoed van onze samenleving. In Bijbelse miniaturen laat Ter Linden op een boeiende en verrassende manier de verborgen boodschappen zien van deze oude verhalen, die hun betekenis voor ons leven en de wereld van vandaag nergens verloren hebben.

LEES MEER