Surplace

Omgeving, grote en kleine geschiedenis zijn voorname bronnen voor de poëzie van René van Loenen. Met verbeeldingskracht en talent voor vermoeden maakt hij er op een subtiele manier gebruik van. Zo beleeft een jongetje met zijn driewieler zijn eigen ‘uur U’ en blijft een villawijk onlosmakelijk verbonden met het opgeslokte voetbalveld. De wereld op de vierkante meter, maar wel met alle kleurschakeringen van menselijke emoties in toegankelijke gedichten.

Johann Sebastian Bach

Toen Maarten ’t Hart acht jaar oud was, hoorde hij ‘Wohl mir, dass ich Jesum habe’ uit cantate 147 in de befaamde pianobewerking van Myra Hess. Het was het mooiste wat hij ooit gehoord had. Bach is zijn oudste, diepste, grootste liefde, meer nog zelfs dan Mozart. Dat is ook te danken aan het feit dat hij zich iedere dag aan de piano laaft aan de springlevende geest van dit onvergankelijke genie. In dit boek bespreekt hij een aantal biografische onduidelijkheden in het leven van Bach, probeert hij aan te tonen dat Bach rond 1730 in een crisis geraakte vanwege zijn huiselijke omstandigheden, geeft hij zijn visie op de cantates, de concerten, het Wohltemperierte Klavier, de andere klaviermuziek, de Matthäuspassion, de kamermuziek, en op de omvangrijke literatuur over het fenomeen Bach.

De geschiedenis van de Nederlandse slavernij in een notendop

Het woord ‘slavernij’ roept vandaag de dag bij iedereen in het Westen gevoelens van ontzetting en schaamte op. Het is een instituut waarvan we al meer dan een eeuw geleden met trots afscheid hebben genomen.
In De geschiedenis van de Nederlandse slavernij in een notendop geeft Piet Emmer een analyse van de slavernij in de Europese koloniën in Noord- en Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Hij beschrijft hoe het instituut van de slavernij is ontstaan, wie slaaf werd en waarom West-Europa vanaf 1350 geen slavernij meer kende en tot een vreemde enclave zonder slavenmarkten was geworden in een wereld vol slavernij. De slavernij in de Europese koloniën kon bestaan omdat de Europeanen er buiten hun eigen werelddeel bijna vier eeuwen lang andere normen en waarden op na hielden dan thuis. De opkomst en afschaffing van de slavernij in de koloniale Nieuwe Wereld komen dan ook uitvoerig aan bod. Tot slot volgt een overzicht van het recente slavernijdebat in Nederland.

Zo heel jij mij

Het overlijden van een vriend, afscheid nemen van een geliefde of het vertrouwen verliezen in jezelf. Verdriet is een deel van het leven en besluipt je op de meest onverwachte momenten. Isa Hoes biedt met haar nieuwe bloemlezing troost en verlichting voor momenten van hevig verdriet, maar ook voor de kleine tegenslagen van alledag. Zo heel jij mij neemt je mee op een reis langs de wijsheid van Rumi, het verdriet van Vasalis, de humor van Drs. P., de goede raad van Willem Wilmink en de ontroering van Ida Gerhardt.

Deze prachtige verzameling laat zien hoe poëzie een glimlach op je gezicht kan toveren en je kan hullen in een deken van troost. Het is een verzameling gedichten die je beroert, maar waarin ook altijd een glinstering van bemoediging en hoop te vinden is. Zo heel jij mij ontroert, verblijdt en troost. Isa Hoes (1967) is actrice en scenariste. In 2013 brak ze door als schrijfster met het boek Toen ik je zag, over haar leven met acteur Antonie Kamerling, die in 2010 overleed. Van dit boek werden inmiddels ruim 300.000 exemplaren verkocht. In 2016 bracht ze de bloemlezing Gedichten die vrouwen aan het huilen maken uit, die eveneens een bestseller werd.