Mijn held en ik

Elf predikanten lezen een bijbels verhaal door een autobiografische bril. Ze verbinden hun bijbelse held met hun eigen levenservaringen. Het resulteert in mooie en indringende verhalen over verraad of angst, over ontluikende liefde of verwondering. Bekende bijbelfiguren als Simson en Lea komen in beeld, Ezechiël en Johannes de Doper. Maar ook verrassende bijbelse personages als de jonge vrouw uit Hooglied, de stadssecretaris van Efeze én de antiheld Judas worden beschreven als voorbeeldfiguur. Autobiografisch bijbellezen betrekt de bijbelse levensverhalen op de eigen levensloop. Deze verfrissende manier van bijbellezen leidt tot meer bijbel- én zelfinzicht: het plaatst je leven in een kader, je leert jezelf beter begrijpen, en ontdekt nieuwe kanten in het bijbelse verhaal. Autobiografisch bijbellezen is een ideale manier om met elkaar een geloofs- en levensgesprek aan te gaan. Mijn held en ik is ook geschikt voor groepswerk, een gids daarvoor is opgenomen. Bijdragen van Jan van Belle, Fride Bonda, Sigrid Coenradie, Bert Dicou, Koen Holtzapffel, Lense Lijzen, Evelijne Swinkels-Braaksma, Joep de Valk, Corrie Vis, Alleke Wieringa en Sandra van Zeeland-van Cassel. Onder redactie van Bert Dicou en Koen Holtzapffel. Met tekeningen van Bert Kuipers.

Dwalen door verhalen

Dwalen door verhalen is speciaal gemaakt voor mensen die vergeetachtig beginnen te worden. Twintig prachtige platen herinneren hen aan momenten van elke dag. Elke plaat is gekoppeld aan een bijbeltekst en een korte tekst over een situatie uit het dagelijks leven. Zo is er een fragment uit het verhaal van Abraham en Sara die bezoek krijgen, een mooi opstapje voor een gesprek over visite. En het verhaal over Jozef en Maria die Jezus kwijt zijn in Jeruzalem geeft een aanzet om te praten over ongerustheid. Dwalen door verhalen geeft houvast. De platen en teksten kunnen u helpen om met elkaar iets te delen over de Bijbel, het dagelijks leven of herinneringen aan vroeger.