Door jou ben ik mij

‘Door jou ben ik mij’ van Hinke van Abbema is het liefdesverhaal van Jona en Marouan, twee Rotterdamse tienerjongens. Als Jona met zijn broertje Lucas bij een voetbalwedstrijd de Marokkaanse Marouan ontmoet, is hij geïntrigeerd door zijn sprankelende karakter. Jona en Marouan worden goede vrienden, en Jona kan er niet meer omheen: hij is verliefd. Wat nu? Niemand weet dat hij op jongens valt, behalve een paar van zijn beste vrienden. Jona zit in de knoop en weet niet hoe hij zijn liefde voor Marouan moet combineren met zijn christelijke opvoeding. Hoe zullen zijn ouders reageren? Mag hij wel, kán hij wel homo zijn? Hinke van Abbema (Rotterdam) is theoloog en houdt van schrijven. Ze gaat regelmatig voor in kerkdiensten en is in Rotterdam werkzaam als pionier onder zinzoekers. Met dit liefdesverhaal wil ze de diversiteit van Gods goede schepping laten zien.

De Bijbel in 100 getallen

In ‘De Bijbel in 100 getallen’ belicht Trevor Barnes de belangrijkste cijfers uit en over de Bijbel. De Bijbel staat vol met getallen: zowel met een letterlijke als een symbolische betekenis. Van de 10 geboden en de 153 gevangen vissen tot de 12 discipelen en de leeftijd van de oudste man in de Bijbel (969 jaar). Ook zijn er veel cijfers over de Bijbel als boek, bijvoorbeeld de 531 talen waarin de Bijbel vertaald is en de 72 uur die het duurt om het helemaal te lezen. ‘De Bijbel in 100 getallen’ geeft inzicht in de belangrijkste gebeurtenissen van de Bijbel. Een verrassend boek, met veel afbeeldingen en waardevolle informatie.

Leven vanuit rust

Sommigen dromen dat er ooit meer uren in een etmaal zullen passen of hopen op onverwachte meevallers in hun agenda. Weer anderen worstelen met een overvol leven en het gevoel dat ze nooit kunnen ontspannen. Velen verlangen naar rust! Maar wat is rust? Is dat niet werken of is rust meer dan dat? Hoe combineren we onze behoefte aan rust en alle verantwoordelijkheden zonder het gevoel dat we voortdurend tekort schieten? Leven vanuit rust is een ‘eerbetoon aan de sofa’, aan de tempowisselingen van het leven en aan de rust die met vrienden, maaltijden en feest gevuld kan worden. Sjödin vindt dat het tijd wordt om ons oudste en meest beproefde weekritme af te stoffen zodat we de rustdag herontdekken: ‘Rust komt niet achteraan, als we uitgeput en tot niets meer in staat zijn. Ze is het begin van alles!’

Lente in de kerk

Met ‘Lente in de kerk’ schreef René van Loon een bemoedigend boek over hoopgevende ontwikkelingen en nieuw elan in de kerk. We spreken over de kerk vaak met woorden als krimp, vergrijzing en kerksluiting. Dit boek laat zien dat er ook een andere kant is. Op tal van plekken groeit en bruist de kerk. René van Loon ging naar oude kerken die weer opbloeiden, nieuwe pioniersplekken en migrantenkerken, en vroeg naar het geheim van hun vitaliteit. Daarnaast beschrijft hij buitenlandse kerkmodellen en experimenten zoals de visie van Tim Keller en de Fresh Expression of Church in Engeland. Een inspirerend boek voor kerken en christenen.

Eindelijk vrij

‘Eindelijk vrij’ is het autobiografische verhaal van de Pakistaanse christin Asia Bibi, die negen jaar gevangen zat om haar geloof. De beschuldiging luidde: godslastering na een ruzie over de vraag of ze als christen het waterglas mocht delen met haar moslimcollega’s.

Ze werd veroordeeld tot de doodstraf door ophanging. Het verhaal van Asia Bibi beheerste in 2018 en 2019 regelmatig de voorpagina’s van kranten wereldwijd. Presidenten, regeringen, christelijke organisaties en de paus bemoeiden zich met deze zaak. Maar het Hooggerechtshof sprak haar in oktober 2018 in hoger beroep vrij. Kort daarna vertrok ze naar Canada. In dit boek vertelt Asia haar verhaal. Het is het verhaal van lijden om het geloof en kracht en redding van God.