God, liefdevol en geduldig

In dit boek voor de veertigdagentijd reflecteert Jane Williams op verschillende fasen van Jezus’ leven: de geboorte in de kribbe, zijn beproeving in de woestijn, de roeping van de leerlingen, de kruisiging en de verrijzenis. Elk van deze levensfasen verbindt ze met een belangrijke persoon uit de christelijke traditie in wie ze dit aspect van zijn leven belichaamd ziet: Augustinus, Julian of Norwich, Franciscus van Assisi, Teresa van Avila en Jean Vanier.

Williams schrijft in toegankelijke taal over de meest complexe theologische kwesties, zoals het mysterie van de drie-ene God en de vraag waarom God mens is geworden. Volgens haar toont God juist in zijn vernedering zijn kracht, waarbij ze doelt op zijn liefde en zijn geduld. Ieder hoofdstuk eindigt met een aantal vragen voor verdere verdieping, persoonlijk of in groepsverband.

Dr. Jane Williams (1957) is theoloog en schrijver. Ze werkt in Londen als vice-decaan en docent aan het Saint Mellitus College.

Zonder woorden kan je niet

Na “Voor wie woorden zoekt” reikt dit boek opnieuw inspiratie aan op uit te drukken wat in gewone taal niet zomaar uit te drukken valt. Want woorden om het mooiste, het innigste, het heiligste, maar ook het droevigste te omschrijven, moet je zoeken op de bodem van je ziel. Ze hebben een andere waarde dan de alledaagse. In “Zonder woorden kan je niet” werden zulke woorden bijeengebracht. De grote gebeurtenissen in het leven als leidraad. Maar wat er ook kwaliteit aan geeft, zoals vriendschap, geborgenheid, vertrouwen en dankbaarheid, hebben er hun plaats in gevonden. Een boek vol bewogenheid, waarmee je een ander tegemoet kunt gaan.

Bij dit boek is ook een set wenskaarten te koop:

ISBN: 978-9031-7161-66 | druk 1 | Nederlands
Prijs: € 16.00

Getuigen van het Licht

Misschien raken steeds meer mensen overtuigd dat niet de grootste onzichtbare macht een virus is maar dat de Allerhoogste de God en Vader is. Met woorden als deze zet bisschop Jan Hendriks meteen de toon. Zijn nieuwe boek met overwegingen bij de lezingen van het liturgische jaar B van de eucharistievieringen op de zon- en feestdagen van de katholieke eredienst staat nergens los van de werkelijkheid van hier en nu. Het tekent de mens die sinds Pinksteren 2020 de nieuwe bisschop van Haarlem-Amsterdam is dat hij zijn bisdom en velen daarbuiten steeds weer verbindt met het leven van alledag. Het Woord van God krijgt betekenis in het heden, met corona en met vluchtelingen. Want de heilige Geest inspireert hem en ons tot zorg voor armen, gevangenen, blinden en verdrukten. Door de barmhartigheid die wij tonen laten we zien wie we zijn, mensen die de weg van Jezus volgen. En daarom ook komt hij in een speciale inleiding bij dit nieuwe boek met een oproep om oog te blijven houden voor vluchtelingen. Als de bisschop van Haarlem-Amsterdam zo zijn boek met overwegingen voor het liturgische jaar B begint, dan laat het vervolg zich raden. Geen overweging blijft binnen de muren van de kerk. Altijd verbindt Jan Hendriks de relevantie van het Woord van God met de zorgen en tranen van de wereld, maar ook en vooral met de hoop en het perspectief. Want dat tekent deze herder ook: hij biedt steeds weer uitzicht op de diepste vrijheid van een mens, in Christus. Die combinatie van alledaagsheid en diepe hoop bepaalde het succes van zijn eerste boek met overwegingen. Dit vervolg zal velen tot steun zijn in het nieuwe kerkelijk jaar.

Maria, pleidooi voor een barmhartige en vreugdevolle Kerk

In een ontkerkelijkt Europa blijven mensen tot Maria bidden, soms in stilte, bijna verborgen, dan weer uitbundig, met grote menigten, in de bedevaartsplaatsen van onze tijd. Waarom doen mensen dit? Op deze vraag wil dit boek een antwoord geven. Het boek opent met de Bijbelse verhalen over Maria. Hoe moeten wij deze verhalen theologisch, maar ook gelovig lezen? Dan zijn er de Mariadogma’s. Weten we nog wel wat deze betekenen? Kunnen we deze geloofsuitspraken over Maria nieuw verstaan, open en creatief? Maria-oorden als Lourdes zijn plaatsen van hoop, waar het geloof nog onbevangen en ‘eenvoudig’ wordt beleefd. Maria blijkt daar een ‘open deur naar God’ te zijn. Op dit stevige fundament van Bijbel, dogma en devotie schetst de auteur het actuele belang van Maria voor de toekomst van de kerk en pleit hij voor een meer mariale, barmhartige en vooral vreugdevolle kerk. Dr. André Roes (1946) is kerkhistoricus. Hij promoveerde in 1984 te Leiden op het leven en werk van de katholieke emancipator Anton van Duinkerken. Hij publiceerde onder meer over de theologie van Søren Kierkegaard en over de religieuze aspecten van het werk van Hans Christian Andersen en Charles Dickens. Roes schreef ook regelmatig voor het benedictijns tijdschrift Heiliging.

Febe

Rond het jaar 56 na Christus schreef de apostel Paulus een brief aan de kerk in Rome. Hij vertrouwde deze brief toe aan Febe, van wie hij zegt dat ze de diaken van de kerk in Kenchreën is en een weldoener van velen. De populaire auteur en spreker Paula Gooder gaat op zoek naar Febe. Wie was zij? Hoe leefde ze en wat geloofde ze? Door dat te doen gunt ze de lezer een blik in Paulus’ wereld en laat ze zien hoe de cultuur en de tijd van de Romeinse wereld Paulus’ denken en het geloof van de vroege kerk gevormd hebben.

Het boek is geen roman, zegt Gooder. Maar dat is het wel. Alleen wel een unieke, want Gooder voegt aan haar verhaal uitvoerige documentatie toe waarin ze dieper ingaat op de historische context, biografische details, culturele praktijken, enzovoorts.

Dit boek, dat gebaseerd is op gedegen onderzoek, is een aanrader voor iedereen die zich wil inleven in de tijd van Paulus. En het is een spannend verhaal over een vrouw uit de Bijbel die een belangrijke rol speelde in de verspreiding van het evangelie.

‘Dit boek is echt een levendige en sympathieke schets van de wereld van de eerste christenen.’ (Rowan Williams, voormalig aartsbisschop van Canterbury)

Dr. Paula Gooder is Bijbelwetenschapper (Nieuwe Testament) en momenteel Chancellor van St. Paul’s Cathedral in Londen.

Een trap naar de Hemel

‘Welke verhalen lenen zich nu voor een gesprek met onze ouderen die dementerend zijn, rondom de christelijke feestdagen en persoonlijke feest- en gedenkdagen?’ Dit vroegen zorgmedewerkers en vrijwilligers aan geestelijk verzorger Anja Bruijkers. Hun vraag resulteerde in deze inspirerende gesprekshandreiking met dertig gespreksthema’s. De methode is ontstaan en getoetst in de praktijk van zorginstellingen. Speciaal voor deze handreiking werden dertig afbeeldingen geschilderd. Ze roepen in combinatie met de Bijbelpassages een vertrouwde wereld op. Ze maken herinneringen wakker. Zo raken ouderen in gesprek over wat ze hebben meegemaakt in hun leven en hervinden ze momenten van vreugde, troost en hoop. Anja Bruijkers-Koel is geestelijk verzorger bij zorgorganisaties De Blije Borgh in Hendrik-Ido-Ambacht en Argos in Rhoon en Poortugaal. Zij was eerder kerkelijk opbouwwerker/ gemeente-adviseur bij de PKN kerken.

Waar blijft de kerk?

De rooms-katholieke kerk lijkt bezig aan een spectaculair proces van afbraak en verdamping. Hoe moet je daar als betrokken gelovige mee omgaan? Waar blijven we? Erik Borgman, hoogleraar Publieke Theologie, laat zijn gedachten gaan over het vormgeven van een kerk in de overgang naar een nieuw tijdperk dat niemand nog kent. Proberen vast te houden aan wat was, is geen optie. We moeten ons laten omvormen door het rijk van God, dat nabij is. Over hoe dat zou kunnen, met de eucharistie als grondslag, de Bijbel als lichtbron, de weg als leidraad en het gebed als voedsel, daarover gaat dit boek. Want één ding is zeker: we kunnen niet ophouden kerk te zijn.

De meest invloedrijke katholieke theoloog van nu!

Prof. dr. Erik Borgman, is hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg (Cobbenhagenleerstoel)en van 2015-2017 gasthoogleraar aan het Doopsgezind Seminarie. Hij is columnist voor de bezieling.nl en bekend van vele optredens op tv.

Dit is het uur van de trouw

In de beroemde brieven van Dietrich Bonhoeffer (1906-1945), geschreven vanuit de gevangenis, staan verspreid een tiental gedichten. Samen met enkele losse gebeden uiterst persoonlijke uitingen van de theoloog en verzetsstrijder. Aanleiding, inhoud, vorm en kwaliteit zijn verschillend. Maar steeds zijn overtuiging en strijd, geloof en twijfel intensief verwoord tegen het decor van het naderend gewelddadige einde. Grote menselijke keuzes in verwarrende tijden zijn in het geding. De kracht van de woorden en de dramatische situatie waarin ze opgeschreven zijn, inspireren driekwart eeuw later een schrijver, een dichter en een beeldend kunstenaar. Met een nieuwe vertaling, schilderijen, liederen en poëzie laten zij in dit boek de actuele waarde zien van deze met recht klassiek te noemen teksten.

Vertaling van de gebeden en gedichten zijn van Corrie Kopmels.
René van Loenen schreef er liederen bij en Jeltje Hoogenkamp maakte schilderijen.
Arthur Alderliesten voegde een korte biografie toe en vertelt de ontstaansgeschiedenis van de gedichten en gebeden.

De reis van je hoofd naar je hart

De klassieker van Leo Fijen over zijn reis langs Nederlandse abten en abdissen in buitenlandse kloosters op paradijselijke plekken krijgt een herziene uitgave en is weer beschikbaar. Vijftien jaar later en 20.000 exemplaren verder gaat Leo Fijen terug naar een aantal plekken en kloosters en merkt dan dat deze vijftien jaar hem andere inzichten hebben gegeven.

In 2004 trok hij langs kloosters om trager te gaan leven. In 2019 hebben de dood van zijn ouders, de geboorte van kleinkinderen en zijn eigen kwetsbaarheid een andere vraag opgeroepen: hoe kun je loslaten in het leven? Met die vraag gaat hij naar Marcellin Theeuwes, de prior van de kartuizers, de strengste kloosterorde ter wereld, en praat hij over sterven en lijden, over thuiskomen en geroepen worden. Dat leidt tot andere leefregels voor het bestaan van alledag dan in 2004. Die nieuwe leefregels bepalen de actualiteit van deze klassieker.