Pontius Pilatus – de man die Jezus berechtte, maar twijfelde aan zijn schuld.

Pontius Pilatus – de man die Jezus berechtte, maar twijfelde aan zijn schuld. Wie was de mens achter deze overbekende naam?

In deze historische roman schildert Maier het portret van een ambitieus Romeins gouverneur. Te midden van politieke intriges wordt Pontius Pilatus naar voren geschoven om in de provincie Judea de orde te handhaven. Het uitvoeren van zijn keizerlijke opdracht vergt de nodige tact en moed, want de joodse leiders hebben grote macht en invloed op het volk.
Zijn vrouw Procula steunt hem onvoorwaardelijk – maar wat is er waar van de beschuldiging dat zij betrokken is bij een subversieve religieuze groepering?

Tussen de regels door

‘Tussen de regels door’ van Rachel Hauck speelt zich af in het hart van New York. Vijf mensen ontvangen een anonieme, mysterieuze uitnodiging van The Fifth Avenue Story Society. Ze hebben nog nooit van het genootschap gehoord. En geen van allen zijn ze van plan hun diepste geheimen mee te nemen naar een kamer vol vreemden. Samen vormen executive assistant Lexa, literatuurprofessor Jett, Uber-chauffeur Chuck, bejaarde weduwnaar Ed en zakenvrouw Coral een uiteenlopend gezelschap. Hun nieuwsgierigheid en eenzaamheid winnen het van hun angst, en in de wekelijkse ontmoetingen in de oude bibliotheek ontdekken ze dat het delen van verhalen levens kan veranderen.

‘Een lekker romantisch boek, met het nodige vleugje spanning.’ – Nederlands Dagblad over ‘Het huis op nummer 7’

De kracht van samen, kroniek van een crisis

Is het toeval dat juist de dorpen met een grote sociale samenhang zo hard zijn getroffen door het coronavirus? Kleine dorpen op de Veluwe, in Limburg, en natuurlijk de kleine dorpen in Noord-Oost Brabant waar de coronacrisis begon in Nederland. Boekel, Uden, Meijerijstad: de geboortestreek van Hella van der Wijst was lang het epicentrum. Met deze vraag in het achterhoofd vertaalt de schrijver de crisis in haar achterland van binnenuit in een eigentijdse streekkroniek. Sleutelfiguren en bekenden van Hella vertellen haar over de impact van de crisis op hun leven. We leven mee met Kees van Rooij (burgemeester Meijerijstad), Ton Claessen (begrafenisondernemer), Nathalie Zutphen-van Lieshout (IC-verpleegkundige Bernhove), Clemens Geenen (schooldirecteur), Jos Swanenberg (bijz. hoogleraar cultuurgeschiedenis) en zuster Agnes Vos (overste van de Zusters van Liefde in Schijndel). Verder zoomt het boek in op een aantal krachtige persoonlijke verhalen. En zoomt het weer uit naar de vele mooie initiatieven van sociale verbondenheid die zijn geboren in dat verdriet.

Missievaders, een familiegeschiedenis van katholieke wereldverbeteraars

In ‘Missievaders’ biedt Mar Oomen een bijzonder perspectief op een onderbelichte bladzijde uit de koloniale geschiedenis: de hoogtijdagen van de katholieke missie. In 1933 stapte de grootvader van Oomen met zijn gezin op een boot vol missionarissen en missiezusters naar Nederlands-Indië. Hij was een van de velen die eropuit gingen met de intentie de wereld te verbeteren. Vlak voor en na de Tweede Wereldoorlog leverde Nederland verhoudingsgewijs de meeste missionarissen ter wereld. Behalve kerken en scholen bouwden ze ziekenhuizen en zorgden ze voor zieken en gewonden. Oomens vader, tropenarts, vloog in 1958 met vrouw en kind in een vliegtuig vol religieuzen naar Tanzania om daar hetzelfde te doen. Toen zij zich in de jaren zestig weer in Nederland vestigden, was alles anders. ‘Missie’ was een beladen begrip geworden. Oomens familiegeschiedenis vertelt het verhaal van mensen die met de beste bedoelingen de wereld in trokken maar ingehaald werden door de geschiedenis.

De wilde stilte

Sinds Raynor en haar man Moth hun huis kwijtraakten en alleen met een rugzak en een tentje de bijna duizend kilometer aflegden van het South West Coast Path, en ze maandenlang leefden aan de wilde en winderige kustlijn van Engeland, voelen de kliffen, de lucht en de rotsachtige bodem aan als hun thuis. Moth had een terminale diagnose, maar tegen elke medische verwachting in lijkt hij in de natuur te zijn opgeleefd. Zo ontdekken Raynor en Moth op de ruige strook tussen land en zee dat alles mogelijk is. Als ze uiteindelijk terugkomen in de bewoonde wereld, blijkt een dak boven je hoofd nog geen thuis. De terugkeer naar een normaal bestaan blijft moeilijk – totdat een ongelooflijk gebaar van iemand die hun verhaal heeft gelezen alles anders maakt. De kans nieuw leven te blazen in een prachtige, oude boerderij diep in de heuvels van Cornwall en het door landbouw verarmde land stukje bij beetje terug te geven aan de natuur, wordt hun redding. Het wordt het nieuwe pad dat zij volgen. De wilde stilte is een verhaal van hoop, en van een levenslange liefde die sterker is dan al het andere. Het is een even helder als fijnzinnig verhaal over de instinctieve verbinding tussen onze ziel en de natuur, en hoe belangrijk die is voor ons allemaal.

Raynor Winn (1963) debuteerde overweldigend met Het zoutpad, dat uitgroeide tot een internationale bestseller. Zij woont en werkt in Cornwall.

Seizoenen

Seizoenen van Joke Verweerd is een dichtbundel waarin Jokes mooiste gedichten zijn opgenomen. Bij vele gelegenheden schreef Joke Verweerd haar gedichten. In allemaal klinkt een warme stem. In deze bundel zijn haar mooiste gedichten verzameld, ingedeeld naar de seizoenen. Zeer geschikt voor persoonlijk gebruik, maar ook in de kerk en op de vereniging zal deze bundel zijn diensten bewijzen.

Uit elkaar

In Uit elkaar behandelen Bette Westera en Sylvia Weve met hun gedichten en illustraties op een luchtige manier het thema echtscheiding. Een troostend, ontroerend en verrassend kinderboek. Echtscheiding Echtscheiding is een thema dat in helaas veel kinderlevens aan de orde is. In het boek Uit elkaar weten Bette Westera en Sylvia Weve dit moeilijke onderwerp op een luchtige en speelse manier te behandelen. Van de eerste prille verliefdheid tot de fase van scheiding en daarna nieuwe gezinssituaties (die ook voor veel plezier kunnen zorgen), Westera en Weve verdichten en verbeelden deze thematiek in brede zin. Soms hoopvol, soms schrijnend, maar altijd gevoelig en origineel – de gedichten weten stuk voor stuk te troosten, te ontroeren en te verrassen.

Speciale uitvoering Wat deze uitgave nog specialer maakt is de bijzondere uitvoering. De pagina’s van het boek worden Japans (aan de voorzijde) gevouwen. Deze vouw blijft intact: zo is het mogelijk om tekst en illustraties over de rand van de pagina’s door te laten lopen. Bette Westera en Sylvia Weve Uit elkaar is opnieuw een prachtig boek van het veelbekroonde duo Westera en Weve. Eerder maakten zij al de boeken Aan de kant, ik ben je oma niet!, bekroond met een Gouden Penseel en Vlag & Wimpel van de Griffeljury, en Doodgewoon, bekroond met een Gouden Griffel, een Vlag & Wimpel van de Penseeljury, de Gouden Poëziemedaille én de Woutertje Pieterseprijs. In 2019 werd Sylvia Weve voor haar indrukwekkende en veelzijdige oeuvre bekroond met de prestigieuze Max Velthuijs-prijs.