Missievaders, een familiegeschiedenis van katholieke wereldverbeteraars

In ‘Missievaders’ biedt Mar Oomen een bijzonder perspectief op een onderbelichte bladzijde uit de koloniale geschiedenis: de hoogtijdagen van de katholieke missie. In 1933 stapte de grootvader van Oomen met zijn gezin op een boot vol missionarissen en missiezusters naar Nederlands-Indië. Hij was een van de velen die eropuit gingen met de intentie de wereld te verbeteren. Vlak voor en na de Tweede Wereldoorlog leverde Nederland verhoudingsgewijs de meeste missionarissen ter wereld. Behalve kerken en scholen bouwden ze ziekenhuizen en zorgden ze voor zieken en gewonden. Oomens vader, tropenarts, vloog in 1958 met vrouw en kind in een vliegtuig vol religieuzen naar Tanzania om daar hetzelfde te doen. Toen zij zich in de jaren zestig weer in Nederland vestigden, was alles anders. ‘Missie’ was een beladen begrip geworden. Oomens familiegeschiedenis vertelt het verhaal van mensen die met de beste bedoelingen de wereld in trokken maar ingehaald werden door de geschiedenis.

De wilde stilte

Sinds Raynor en haar man Moth hun huis kwijtraakten en alleen met een rugzak en een tentje de bijna duizend kilometer aflegden van het South West Coast Path, en ze maandenlang leefden aan de wilde en winderige kustlijn van Engeland, voelen de kliffen, de lucht en de rotsachtige bodem aan als hun thuis. Moth had een terminale diagnose, maar tegen elke medische verwachting in lijkt hij in de natuur te zijn opgeleefd. Zo ontdekken Raynor en Moth op de ruige strook tussen land en zee dat alles mogelijk is. Als ze uiteindelijk terugkomen in de bewoonde wereld, blijkt een dak boven je hoofd nog geen thuis. De terugkeer naar een normaal bestaan blijft moeilijk – totdat een ongelooflijk gebaar van iemand die hun verhaal heeft gelezen alles anders maakt. De kans nieuw leven te blazen in een prachtige, oude boerderij diep in de heuvels van Cornwall en het door landbouw verarmde land stukje bij beetje terug te geven aan de natuur, wordt hun redding. Het wordt het nieuwe pad dat zij volgen. De wilde stilte is een verhaal van hoop, en van een levenslange liefde die sterker is dan al het andere. Het is een even helder als fijnzinnig verhaal over de instinctieve verbinding tussen onze ziel en de natuur, en hoe belangrijk die is voor ons allemaal.

Raynor Winn (1963) debuteerde overweldigend met Het zoutpad, dat uitgroeide tot een internationale bestseller. Zij woont en werkt in Cornwall.

Seizoenen

Seizoenen van Joke Verweerd is een dichtbundel waarin Jokes mooiste gedichten zijn opgenomen. Bij vele gelegenheden schreef Joke Verweerd haar gedichten. In allemaal klinkt een warme stem. In deze bundel zijn haar mooiste gedichten verzameld, ingedeeld naar de seizoenen. Zeer geschikt voor persoonlijk gebruik, maar ook in de kerk en op de vereniging zal deze bundel zijn diensten bewijzen.

Uit elkaar

In Uit elkaar behandelen Bette Westera en Sylvia Weve met hun gedichten en illustraties op een luchtige manier het thema echtscheiding. Een troostend, ontroerend en verrassend kinderboek. Echtscheiding Echtscheiding is een thema dat in helaas veel kinderlevens aan de orde is. In het boek Uit elkaar weten Bette Westera en Sylvia Weve dit moeilijke onderwerp op een luchtige en speelse manier te behandelen. Van de eerste prille verliefdheid tot de fase van scheiding en daarna nieuwe gezinssituaties (die ook voor veel plezier kunnen zorgen), Westera en Weve verdichten en verbeelden deze thematiek in brede zin. Soms hoopvol, soms schrijnend, maar altijd gevoelig en origineel – de gedichten weten stuk voor stuk te troosten, te ontroeren en te verrassen.

Speciale uitvoering Wat deze uitgave nog specialer maakt is de bijzondere uitvoering. De pagina’s van het boek worden Japans (aan de voorzijde) gevouwen. Deze vouw blijft intact: zo is het mogelijk om tekst en illustraties over de rand van de pagina’s door te laten lopen. Bette Westera en Sylvia Weve Uit elkaar is opnieuw een prachtig boek van het veelbekroonde duo Westera en Weve. Eerder maakten zij al de boeken Aan de kant, ik ben je oma niet!, bekroond met een Gouden Penseel en Vlag & Wimpel van de Griffeljury, en Doodgewoon, bekroond met een Gouden Griffel, een Vlag & Wimpel van de Penseeljury, de Gouden Poëziemedaille én de Woutertje Pieterseprijs. In 2019 werd Sylvia Weve voor haar indrukwekkende en veelzijdige oeuvre bekroond met de prestigieuze Max Velthuijs-prijs.