Van 25 jaar

Een poging
Om wat ik zag
En dacht
In taal te vangen
(Stef Bos, Najaar 2015)

Kortom, een prachtig boek van 384 pagina’s in een harde kaft met zwart linnen rug gevuld met heel veel van Stef’s liedteksten en gedichten van de afgelopen 25 jaar, door Bos zelf aan elkaar geschreven. Een boek waarin taal de rode draad is, of dat nu Nederlands, Vlaams of Zuid-Afrikaans is. Hij is iemand die de verschillen viert. Hij kijkt terug naar wanneer en hoe zijn liefde voor taal ontstond, en neemt ons mee op de weg waarlangs duidelijk werd dat het beschrijven van wat hij dacht en voelde een noodzaak werd. Weg van de spotlights en terug naar de kern.
Duidelijk is dat hij tijdens zijn studie kleinkunst aan de toneelschool veel verschillende disciplines onderzocht, maar het schrijven de kern bleef. Op zijn reis ondervond hij ook zeker wat hij niet wilde. We lezen wie zijn inspiratiebronnen waren, en hoe hij het Franse chanson ontdekte, waarbij vooral de verbinding tussen tekst en persoonlijkheid hem, meer nog dan de muziek, intrigeerde. Dat de geschiedenis ook steeds een grote rol bleef spelen. En hoe hij met vallen en opstaan een lange weg aflegde voor hij wist wat hij echt wilde, en hoe teksten (net als hijzelf) onderweg konden veranderen, en een tweede leven kregen.

Het evangelie spiritueel gelezen

Anselm Grün geeft in deze tweedelige serie een meesterlijke interpretatie van de vier evangeliën, op basis van de actualiteit van de wetenschap, verwoord in een taal die iedereen begrijpt. In dit eerste deel staan de evangelisten Matteüs en Marcus centraal.
Grün ontsluit de verhalen over het leven, het sterven en het verrijzen van Jezus niet alleen exegetisch maar ook psychologisch en spiritueel. Een aanwinst voor mensen die verdieping en inspiratie zoeken in de verschillende evangeliën en voor diegenen die liturgisch actief zijn. Deel 2 verschijnt in 2020 (Lucas en Johannes).

Anselm Grün (1945) is monnik in de benedictijner abdij van Münsterschwarzach. Hij is een alom gewaardeerd zielzorger, schrijver en docent. Met zijn talrijke optredens, lezingen en boeken bereikt hij wereldwijd miljoenen mensen. Van hem verschenen in 2019 bij Berne Media Ik blijf aan je zijde en Een jaar met de woestijnvaders

Bij ons in Auschwitz

Op 27 januari 1945 werd concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz bevrijd door het Rode Leger. Hier zijn minstens 1,1 miljoen mensen vermoord: mannen, vrouwen en kinderen, merendeels Joden. De meeste ooggetuigen, de gevangenen die het kamp wisten te overleven, zijn inmiddels overleden.

Ter gelegenheid van de 75-jarige herdenking van de bevrijding van Auschwitz verzamelde Arnon Grunberg teksten van ‘morele getuigen’, getuigen die slachtoffer waren van de terreur. Van Primo Levi’s vlak na de bevrijding geschreven Is dit een mens en het onbekendere, aangrijpende werk van Tadeusz Borowski tot de teksten van Zalmen Gradowksi, die in Auschwitz vermoord werd – zijn geschriften heeft hij begraven nabij een van de crematoria.