Maria

Een mystieke tekst van Titus Brandsma over Maria in haar relatie tot de drie goddelijke Personen. De vraag naar Maria is voor Brandsma een filosofische vraag, zij het met een sterk theologische dimensie. Deze niet eerder gepubliceerde tekst uit 1936 vormt de finale waarin de verschillende gedachtenlijnen van Titus Brandsma over Maria samenkomen. Hij benadrukt hier dat de triniteit geen starre in zichzelf gekeerde ontologische constructie is, maar een levende werkelijkheid – een verbinding van een dynamische en immanente Drievuldigheid. Bij Brandsma krijgt die verbinding gestalte in Maria. Zij doorbreekt de dictatuur van de eenduidigheid, alsook die van abstracte schema’s van subject en object, van rede en gevoel, van geest en lichaam, van natuur en bovennatuur, van wereld en God. Zo is Maria voor Titus Brandsma bij uitstek de mens die de innerlijke godsrelatie van ieder mens representeert. Zij staat in zijn ogen garant voor het menselijke als zodanig dat altijd over zichzelf uit verwijst. Als vereniging van het grootste en het kleinste laat zij de mensen die over Maria nadenken de permanente mogelijkheid zien om zelfs in de meest vastgelopen en nederigste situatie toch de openheid naar het grootse te ontwaren. Titus Brandsma (1881-1942) was een Nederlandse pater-karmeliet van Friese afkomst en hoogleraar filosofie aan de toenmalige Katholieke Universiteit Nijmegen, met als specialisme de geschiedenis van de Nederlandse mystiek. Brandsma, bekend geworden om zijn verzet tegen het nazisme, kwam om het leven in het concentratiekamp Dachau. In 1985 werd Titus Brandsma door paus Johannes Paulus II zalig verklaard. Het proces van heiligverklaring is in volle gang.

Balans in je leven

Balans in je leven is essentieel voor je gezondheid en welzijn. Met behulp van een aantal eenvoudige concepten creëer je een prettig en relaxed leeftempo. Een mooi, stevig boek voorzien van illustraties in hippe kleuren. Dit boek bevat zowel lichaamsoefeningen, recepten als tips voor een bijdrage aan meer balans in je leven.

School van het gebed

‘School van het gebed’ van Anselm Grün is een inspirerend boek met aanwijzingen en oefeningen om te bidden. Veel mensen vinden bidden moeilijk. In de dagelijkse hectiek vinden we de tijd niet, niet de juiste woorden, niet de juiste plek. Bidden is niet alleen spreken tot God, maar ook luisteren en je bewust zijn van Gods aanwezigheid. Vertrouwen, expressie, openheid, een goede omgeving en houding zijn essentieel.

Met dit boek leer je God diep in jezelf te ontdekken. Anselm Grün is benedictijner monnik en auteur van vele bestsellers op het gebied van spiritualiteit en geloof. Bij uitgeverij Kok verschenen in dezelfde serie o.a. ‘Vasten. Je innerlijke bron vinden’ en ‘Leven uit de stilte’.