Getuigen van de Verrijzenis

In de zomer van 2021 werd bij bisschop Harrie Smeets van Roermond een levensbedreigende ziekte geconstateerd. In plaats van bij de pakken neer te zitten, besloot de bisschop dat het tijd was om een aantal teksten die hij in zijn tijd als pastoor-deken in Venray geschreven heeft te bundelen en uit te geven. In deze verhalen getuigt Mgr. Smeets van zijn diepe geloof dat het leven steker is dan de dood.

Neem het kind en zijn moeder – De Engel, Jozef en Maria of het prille begin van het oude Jezusverhaal

Benoit Standaert is monnik, kluizenaar en inspirator. Of hij nou in de stilte verkeert, dan wel een retraite geeft, deze benedictijn weet altijd het hart van de zoekers van deze tijd te raken. Hij schreef er talloze boeken over. Dit kan hij doen omdat zijn eigen spiritualiteit altijd weer begint bij het Jezusverhaal, en dus ook bij zijn ouders, Jozef en Maria. Dat verhaal vervult hem met blijdschap. Hij deelt het met ons allen omdat het perspectief geeft aan elk gezin in deze tijd. Zo is het prille begin van het oude Jezusverhaal elke keer ook weer de start van het gezin in onze tijd. Die boodschap deelt Benoit Standaert in dit kostbare boek.

Wim Sonneveld Van klooster tot het dorp

Met zijn klassieker ’Het dorp’ vangt Wim Sonneveld nostalgie in woorden. Het liedje maakt het verlangen naar vroeger zó herkenbaar dat het intussen deel uitmaakt van de identiteit van ons land. Dit boek volgt het spoor naar de bron van ‘Het dorp’. De lezer lift mee met Wim Sonneveld langs Franse kloosters, waar hij verknocht raakte aan Frankrijk. Juist daar ontstond de melodie van zijn bekendste liedje. Precies 75 jaar nadat Wim Sonneveld werd gedoopt in de abdij van Solesmes, gaat auteur Jan Vriend terug naar dat Franse klooster. Daar vindt hij de naam van Wim Sonneveld in het doopregister. Stap voor stap neemt hij de lezer daarna mee op het indrukwekkende levenspad van Wim Sonneveld. Wandel mee over ‘Tuinpad van mijn vader’ (ja, dat bestaat écht), loop over de Wim Sonneveldbrug, neem een kijkje bij andere verbazingwekkende Sonneveld-herinneringsplekken en geniet van eigentijds theatertalent in de Wim Sonneveld-zaal. André van Duin, Joop van den Ende, Karin Bloemen, Albert Verlinde en anderen vertellen over de erfenis van Wim Sonneveld voor het amusement van nu.

Volg de vlinder

In dit inspirerende, hoopvolle verhaal komen een broertje en zijn oudere zus in een nieuw land, nadat ze gered zijn van een wrak bootje op een duistere zee. Het jongetje begint al snel weer te spelen en te lachen, maar zijn zus houdt zich schuil. Op een dag brengt haar broer haar een vlinder. Misschien is er toch iets wat haar over kan halen om weer de wereld in te gaan? Een ontroerend verhaal, waar nog lang nadat het uit is aan teruggedacht zal worden. Geschreven door Helen Cooper, winnares van de Kate Greenaway Medal, en invoelend geïllustreerd door debutante Gill Smith. Per verkocht boek wordt er 1 euro gedoneerd aan Stichting Vluchteling en Vluchtelingenwerk Nederland.

Daarom blijf ik juist in de coronacrisis bij de kerk

VERHALEN VAN PROMINENTEN UIT DE KATHOLIEKE EN PROTESTANTSE WERELD, MET CITATEN DIE BEMOEDIGEN EN HOOP GEVEN Gerard de Korte René de Reuver Nynke Dijkstra Tim Schilling Juliëtte van Deursen-Vreeburg Bram van de Beek Herwi Rikhof Karin van den Broeke Anton ten Klooster Jos Moons SJ Wim Beekman Mauricio Meneses

Dichter bij de dag – Troost in moeilijke dagen

Anne Lies schreef rond het thema verdriet en rouw gedichten die zowel meelevend als bemoedigend zijn. Een mooi cadeauboek met illustraties. Anne Lies Mossel-de Kievit is bekend van haar gedichten op Facebook (@dichterbijdedag), ook schreef ze mee aan het Dagboek DagelijkseBroodkruimels.

Stil, mijn ziel

In een tijd waarin we allemaal zijn stilgezet, worden we ertoe uitgenodigd om echt iets van de stilte te proeven. Maar als je de stilte ingaat, merk je dat er nog steeds heel veel onrust en lawaai, drukte en gedoe is, maar dan vanbinnen. Misschien denk je: stilte is niks voor mij. Maar niets is minder waar. Stilte is voor iedereen. Je moet de stilte alleen wel leren kennen en ermee oefenen.

Wat is wijsheid? Enige gedachten over de natuur, de economie en de zin van het leven na de coronacrisis

Wat is wijsheid in de coronacrisis? In dit boekje zien de drie auteurs de huidige crisis als een kans. Om in de wereldwijde sociale en economische verbanden ruimte te maken voor de deugden van barmhartigheid en gerechtigheid. Om te ervaren dat alle levende wezens met elkaar dezelfde wereld bewonen en om onze verhouding tot de natuur en alle levende wezens in een heel ander licht te zien. Om vanuit onze angst voor het onbekende en vanuit het besef van onze kwetsbaarheid en sterfelijkheid te groeien in gemeenschapszin en verbondenheid, in overgave, barmhartigheid en liefde. Z.K.H. Prins Carlos J. B. de Bourbon de Parme, MA, is directeur van Compazz, een onafhankelijke stichting met als doel het versnellen van circulaire economie, duurzame innovatie en transitie. Prof. dr. Sylvester Eijffinger is emeritus-hoogleraar Financiële Economie aan Tilburg University en gasthoogleraar aan Economics Department van Harvard University. Prof. dr. Paul van Geest is hoogleraar Kerkgeschiedenis en Geschiedenis van de Theologie aan Tilburg University, hoogleraar Economie en Theologisch Denken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en bijzonder gasthoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Open einde van je verlangen

Hoe kun je bidden wanneer je levenspad soms minder duidelijk is dan je zou willen? Wie is God wanneer alle menselijke vanzelfsprekendheden en zekerheden op losse schroeven komen te staan? Br. Thomas schreef rond zijn Plechtige Professie bij de Benedictijnen van de Willibrordabdij te Doetinchem in het voorjaar van 2020 achtentwintig gebeden en beschouwingen. Het is in de hele samenleving door de pandemie een tijd van crisis – onderscheiding. Daarbij ontstaan geen gebeden in de klassieke zin. Eerder zijn het articulaties van een hedendaags monastiek leven, in het aangezicht van God. Niet dogmatisch, maar ook niet zweverig. Niet oubollig en ook niet modieus Wie zo bidt, verandert zijn leven en daarmee ook de werkelijkheid. Lezers zijn uitgenodigd om de monnik in zichzelf en hun eigen bidden te ontdekken. Auteur Thomas Quartier osb (1972) is monnik van de Sint Willibrordsabdij in Doetinchem, hoogleraar Liturgie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de KU Leuven en medewerker van het Titus Brandsma Instituut

Het wonder van de kleine goedheid, in tijden van eenzaam sterven en beperkt afscheid

Sterven in quarantaine is vaak in eenzaamheid doodgaan. Rouwen zonder persoonlijk afscheid slaat littekens die pijn blijven doen, ook na de huidige crisis. Manu Keirse en Leo Fijen schrijven elkaar brieven midden in de coronacrisis en pleiten voor het wonder van de kleine goedheid. Dat wonder zoekt in de eenzaamheid van protocollen en regels steeds weer de nabijheid van de ernstig zieke broer of zus en de hand van de stervende vader of moeder. Dit is een boek voor allen die hun naaste hebben verloren in de coronacrisis en nog zoveel vragen en pijn hebben, maar ook voor allen die hun naaste op een ander moment moesten loslaten. Want sterven in eenzaamheid gebeurt niet alleen in de coronacrisis maar is een verdriet van alle tijden. Manu Keirse is voor Vlaanderen en Nederland een veelgelezen auteur van boeken over rouw, verdriet, afscheid en sterven. Leo Fijen publiceerde ook vaak over deze thema’s. Samen schreven ze eerder een boek over de dood van hun moeder.