Wat is wijsheid? Enige gedachten over de natuur, de economie en de zin van het leven na de coronacrisis

Wat is wijsheid in de coronacrisis? In dit boekje zien de drie auteurs de huidige crisis als een kans. Om in de wereldwijde sociale en economische verbanden ruimte te maken voor de deugden van barmhartigheid en gerechtigheid. Om te ervaren dat alle levende wezens met elkaar dezelfde wereld bewonen en om onze verhouding tot de natuur en alle levende wezens in een heel ander licht te zien. Om vanuit onze angst voor het onbekende en vanuit het besef van onze kwetsbaarheid en sterfelijkheid te groeien in gemeenschapszin en verbondenheid, in overgave, barmhartigheid en liefde. Z.K.H. Prins Carlos J. B. de Bourbon de Parme, MA, is directeur van Compazz, een onafhankelijke stichting met als doel het versnellen van circulaire economie, duurzame innovatie en transitie. Prof. dr. Sylvester Eijffinger is emeritus-hoogleraar Financiële Economie aan Tilburg University en gasthoogleraar aan Economics Department van Harvard University. Prof. dr. Paul van Geest is hoogleraar Kerkgeschiedenis en Geschiedenis van de Theologie aan Tilburg University, hoogleraar Economie en Theologisch Denken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en bijzonder gasthoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Open einde van je verlangen

Hoe kun je bidden wanneer je levenspad soms minder duidelijk is dan je zou willen? Wie is God wanneer alle menselijke vanzelfsprekendheden en zekerheden op losse schroeven komen te staan? Br. Thomas schreef rond zijn Plechtige Professie bij de Benedictijnen van de Willibrordabdij te Doetinchem in het voorjaar van 2020 achtentwintig gebeden en beschouwingen. Het is in de hele samenleving door de pandemie een tijd van crisis – onderscheiding. Daarbij ontstaan geen gebeden in de klassieke zin. Eerder zijn het articulaties van een hedendaags monastiek leven, in het aangezicht van God. Niet dogmatisch, maar ook niet zweverig. Niet oubollig en ook niet modieus Wie zo bidt, verandert zijn leven en daarmee ook de werkelijkheid. Lezers zijn uitgenodigd om de monnik in zichzelf en hun eigen bidden te ontdekken. Auteur Thomas Quartier osb (1972) is monnik van de Sint Willibrordsabdij in Doetinchem, hoogleraar Liturgie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de KU Leuven en medewerker van het Titus Brandsma Instituut

Het wonder van de kleine goedheid, in tijden van eenzaam sterven en beperkt afscheid

Sterven in quarantaine is vaak in eenzaamheid doodgaan. Rouwen zonder persoonlijk afscheid slaat littekens die pijn blijven doen, ook na de huidige crisis. Manu Keirse en Leo Fijen schrijven elkaar brieven midden in de coronacrisis en pleiten voor het wonder van de kleine goedheid. Dat wonder zoekt in de eenzaamheid van protocollen en regels steeds weer de nabijheid van de ernstig zieke broer of zus en de hand van de stervende vader of moeder. Dit is een boek voor allen die hun naaste hebben verloren in de coronacrisis en nog zoveel vragen en pijn hebben, maar ook voor allen die hun naaste op een ander moment moesten loslaten. Want sterven in eenzaamheid gebeurt niet alleen in de coronacrisis maar is een verdriet van alle tijden. Manu Keirse is voor Vlaanderen en Nederland een veelgelezen auteur van boeken over rouw, verdriet, afscheid en sterven. Leo Fijen publiceerde ook vaak over deze thema’s. Samen schreven ze eerder een boek over de dood van hun moeder.

God is jong

Paus Franciscus & Thomas Leoncini God is jong Paus Franciscus onderzoekt de betekenis van jongeren voor de toekomst van de Katholieke Kerk. Hij doet in dit boek een urgente oproep aan gelovigen van alle generaties om samen te gaan werken aan een betere wereld. Sinds zijn verkiezing heeft paus Franciscus de Katholieke Kerk nieuwe kracht gegeven en is hij een van de meest populaire wereldleiders geworden. Nu, in dit bijzondere interview herinnert Zijne Heiligheid de katholieken van alle generaties hieraan: ‘God is jong; Hij is altijd nieuw.’ God heeft de energie, de spontaniteit en het verlangen naar verandering – jeugdige kwaliteiten die ingezet kunnen worden om de vele problemen die de Katholieke Kerk en de wereld ondervinden op te lossen.

In dit inspirerende boek is Paus Franciscus’ oplossing voor deze uitdagingen eigenlijk eenvoudig: ‘een revolutie van tederheid’ die mensen van alle leeftijden verenigt in hun missie om de wereld te hervormen en te herscheppen. God is jong! God is de Eeuwige die buiten de tijd staat, maar wel in staat is om Zichzelf en alle dingen voortdurend te vernieuwen en te verjongen. De belangrijkste kenmerken van jongeren heeft God ook. Hij is jong omdat hij alle dingen nieuw maakt en van innovatie houdt; omdat Hij verwondering oproept en van verwondering houdt.

Geef het licht eens door

Hein Stufkens Geef het licht eens door Gedichten Dit mooi vormgegeven boek met teksten van Hein Stufkens verschijnt ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag. De bundel bevat een drieluik van poëzie die hij schreef tussen 2013 en 2017: twaalf eigentijdse psalmen, nieuwe gedichten en liedteksten. De titel is ontleend aan het gedicht Avondmaal: Ik zat naast hem. Brood ging rond en wijn. Iemand zei: ‘Geef het licht eens door.’ Ik had het licht nog niet gezien, zocht, zag het nergens staan.

Toen keek hij mij aan. Hein Stufkens (1947) is filosoof, leraar, schrijver en dichter. Van zijn hand verschenen zo’n dertig boeken: beschouwend werk, romans en gedichtenbundels. Ook werkte hij mee aan tal van TV- en radioprogramma’s op levensbeschouwelijk gebied. Sinds 2001 woont en werkt hij in Cadzand, waar hij samen met zijn vrouw Brigitte Stufkens-Geerlings het bezinnings- en cursuscentrum La Cordelle stichtte.

Dag m´n liefje

Maaike Volmer-Hendrikse Dag m’n liefje. Gedichten bij een afscheid Het plotselinge overlijden van haar man is voor Maaike Volmer-Hendrikse de aanleiding geweest om te gaan schrijven. Het was voor haar een manier om uitdrukking te geven aan haar verdriet en aan andere emoties. Deze gedichtenbundel was allereerst bedoeld voor haar kinderen en kleinkinderen.

De eerste uitgave – in eigen beheer – vond snel zijn weg naar andere lezers, die ook een verlies hebben meegemaakt en er veel in herkennen. De teksten spreken aan, omdat ze troost bieden maar ook vertrouwen geven dat het leven ondanks en dankzij verdriet louterend kan zijn. Maaike Volmer-Hendrikse is geboren in 1942 te Nijmegen. Zij trouwde met Jan Volmer. Samen kregen zij drie kinderen. Als yogalerares heeft ze zich altijd beziggehouden met de spirituele kant van het leven en zich verdiept in meditatie.

Daarom blijf ik bij de kerk

Prominenten, katholiek en protestant, vrouw en man, jong en oud. Ze geloven in de toekomst van de kerk en geven daar woorden aan. Maria de Anima Christi van Eijk, René de Reuver, Jos Moons sj, Jacobine Gelderloos, Isabella Wijnberg, Bram van de Beek, Gerard de Korte, Karin van den Broeke, Thomas Quartier osb, Herwi Rikhof, Aad Kamsteeg, Manon Vanderkaa, Chiara van Voorst, Wim Beekman

Prominenten, katholiek en protestant, vrouw en man, jong en oud. Ze geloven in de toekomst van de kerk en geven daar woorden aan.

Maria de Anima Christi van Eijk | God roept, ook al willen velen Hem het zwijgen opleggen
René de Reuver | Met de kerk meer mens