Aan tafel met Johann Sebastian Bach – Op culinaire reis in de barok

Snoek met ansjovisboter, een kwart geroosterd schaap, warme salade van asperges, beignets en gesuikerde citroenschil, dit waren enkele van de gerechten die Johann Sebastian kreeg voorgezet tijdens een feestelijk diner in 1716. Dat was weleens anders geweest, want in zijn jeugd moest hij het af en toe doen met een maaltje viskoppen. Bach hield van lekker en veel eten en drinken. Ter ere van zijn tweede huwelijk besteedde hij een jaarsalaris aan Rijnwijn. Mogelijk heeft die onmatigheid zelfs zijn voortijdig einde veroorzaakt. Reden genoeg om de componist te eren met een kookboek! Govert Jan Bach is gespecialiseerd in het leven en de werken van de componist Johann Sebastian Bach en auteur van De Grote Bach Atlas. Karen Groeneveld is kookboekenmaker en heeft diverse culinairhistorische publicaties op haar naam.

Agenda positieve spreuken 2022

Deze agenda 2022 zit boordevol positieve spreuken, tips en inspirerende blogs. Uitgevoerd in frisse kleuren met een duidelijke, overzichtelijke layout. Gemakkelijk mee te nemen door het handzame formaat (iets kleiner dan A5) en met een handig leeslint.

Gebroken brein – Dagboek van een demente dichter

‘Lees, luister en je ziet liefde in het duister. Deze gedichten snijden naar binnen Ze helen bloedende harten.’ Marinus van den Berg
In september 2018 kreeg Brigitte Stufkens-Geerlings op 59-jarige leeftijd de diagnose Alzheimer. Haar echtgenoot Hein Stufkens (1947; auteur, dichter, filosoof en leraar) doet in deze nieuwe gedichtenbundel verslag van het leven met zijn geliefde in de twee jaar die volgden. Het resultaat is een boekje met schrijnend mooie en voor velen herkenbare en troostende poëzie. Hein Stufkens (1947) is filosoof, auteur, dichter en (zen)leraar. Samen met zijn echtgenote Brigitte stichtte hij het bezinningscentrum La Cordelle in Cadzand, waar hij woont en werkt.

Mediteren met de Bijbel – Lectio Divina in beeld

De bekende illustratrice Marijke ten Cate ontdekte hoe een stille, meditatieve omgang met de Bijbel een verdieping kan geven aan het bijbellezen. In dit boek laat ze zien hoe zij zelf werd geïnspireerd en geeft ze praktische aanwijzingen om zelf met een bijbeltekst, pen/penseel en papier aan de slag te gaan. Het boek bevat naast 40 bijbelteksten 10 platen met vrij werk, gemaakt na het lezen van een bijbeltekst, met daarbij een inleiding in lectio divina en veel praktisch materiaal. Marijke ten Cate laat hiermee zien dat deze creatieve manier van lectio divina iets is wat iedereen kan doen.

Over een meisje dat met een tijdmachine terechtkomt op Curaçao tijdens de slavenopstand van 1795.Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een meisje van nu en een meisje van toen.

Het verhaal gaat weer over het meisje Nona dat deze keer met haar tijdmachine uitkomt bij de slavenopstand op Curaçao in 1795. Nona ontmoet een slavendochter, Mosita,die bij aankomst van het schip uit Afrika gescheiden werd van haar ouders en hen al heel lang niet heeft gezien.Naast de spannende zoektocht van de twee meiden naar de ouders van Mosita, krijgt de lezer ook een goed beeld van de geschiedenis van de slavenopstand.