Vertrouw op je gevoel

Vertrouw op je gevoel

Volgens Nikolaas Sintobin is het mogelijk om te leren hoe je goede keuzes maakt. In zijn nieuwe boek ‘Vertrouw op je gevoel’ gaat hij hiervoor te rade bij Ignatius van Loyola. Volgens hem moet je vertrouwen op je gevoel. Maar hoe kan je uit je ervaring leren wat belangrijk is voor jou? Hoe doe je dit bij het opvoeden, als je in crisis bent, boos of in de zevende hemel? Kan jouw persoonlijk geloof een plaats krijgen bij het maken van keuzes? Welke rol speelt het verstand hierbij? De jezuïeten hebben een eeuwenoude expertise in aandachtig en luisterend in het leven staan. Dit boek ontsluit deze schat voor het brede publiek. Honderd herkenbare voorbeelden maken er een praktische en laagdrempelige gids van.

Klik op de link en luister naar wat Nicolaas Sintobin, zelf over zijn boek zegt.

Het Maria Magdalena Mysterie

Maria Magdalena was geen prostituee. Integendeel, ze was een ingewijde, een ‘vrouw die het Al kent’, zoals de onlangs gevonden evangeliën over haar verhalen. Ze onderwees als apostola apostolorum (apostel der apostelen) de mannelijke apostelen, haar broeders. En ze was de geliefde van Jezus. Veel is er over haar geromantiseerd. In de Bijbel is ze bijkans weggeschreven en de kerkelijke traditie maakte haar tot zondares. Recentelijk ontdekte bronnen geven echter een totaal ander beeld. Cultuurhistoricus Jacob Slavenburg voert de lezer op meeslepende wijze mee op zijn zoektocht naar de ware Maria Magdalena. In Het Maria Magdalena Mysterie laat hij zien dat Maria Magdalena niet de eerste vrouw is die in de geschiedenis van het jodendom en christendom is ‘weggeschreven’. Door veel religies is ‘het vrouwelijke’ lange tijd als bedreigend gezien, verdacht gemaakt en weggedrukt. Een eerherstel van Maria Magdalena opent de weg naar een integraler mensbeeld en een groeiend besef van gelijkwaardigheid van vrouw en man.

De Preek van de Leek

Wat dominees in de kerk doen, doen columnisten, journalisten, cabaretiers, schrijvers en wetenschappers daarbuiten: zij onderzoeken, informeren, leggen uit hoe de wereld in elkaar zit, inspireren en houden anderen een spiegel voor. Je hoeft geen dominee te zijn om een inspirerend verhaal te houden. Die constatering ligt aan de basis van het project ‘De Preek van de Leek’. Mensen met een visie uit allerlei sectoren werd gevraagd voor één keer hun persoonlijke verhaal of een actueel thema te verbinden met een Bijbelverhaal. Het project werd een groot succes. In dit boek zijn 25 opvallende, verrassende, inspirerende en tijdloze lekenpreken gebundeld.

Spiegelreis

Een moslim en een christen op reis door elkaars geloof

In ‘Spiegelreis’ gaan moslim Enis Odaci en christen Herman Koetsveld met een open blik en notitieblok in de hand op reis door Nederland. Ze bezoeken elkaars geloofsplekken en gaan op zoek naar de overeenkomsten en de verschillen. Het is een reis vol verbazing, ongemak en ontroering. Herman gaat onder andere in gesprek met queer moslims en de imam van de Sultan Ahmet-moskee in Zaandam. Enis bezoekt onder meer de Gereformeerde Gemeente in Dordrecht en een Benedictijns klooster. Uit hun bespiegelingen blijkt dat er niet zoiets is als dé islam of hét christendom. Ook wordt duidelijk hoe belangrijk het is om over grenzen heen te kijken en zonder vooroordelen in gesprek te gaan. Zo wordt de spiegelreis een hoopvolle reis naar de toekomst. Enis Odaci is voorzitter van de stichting Humanislam en zakelijk leider van NieuwWij.nl. Herman Koetsveld is theoloog en predikant voor de Protestantse Kerk. Enis en Herman bouwen bruggen tussen religies met hun stichting Koetsveld & Odaci.

Leven zonder oplossing, de parabel van Job als levensles

Vóór de coronacrisis waanden we ons meesters van ons lot. Alles leek maakbaar. Tot een microscopisch klein virus ons uit deze illusie wakker schudde. In Leven zonder oplossing laat Ad van Nieuwpoort zien dat die maakbaarheidsgedachte de mens al eeuwen in de weg zit, zowel in onze religieuze tradities als in het moderne, seculiere levensgevoel. Aan de hand van de aangrijpende parabel van Job laat Van Nieuwpoort zien dat elke poging tot een antwoord op het menselijk lijden eigenlijk een miskenning ervan is. Job is een mens die alles verliest maar toch overeind blijft. Dat komt omdat het lijden van Job niet wordt weggepoetst, opgelost of verklaard, maar juist in de volle breedte taal krijgt. In Leven zonder oplossing legt Van Nieuwpoort in korte hoofdstukken Jobs verhaal naast de verhalen van mensen die hij in zijn werk tegenkomt in tijden van onzekerheid, ziekte en verlies, maar ook bij rouw, scheiding en burn-out. Het gaat niet om de antwoorden, maar om de goede vragen.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door

‘Ik word wakker, doe een plas, sta op en denk: Verrek, het moest andersom.’ Of, zoals Finkers ooit al zei: ‘De leukste grappen zijn de grappen die niet zijn bedacht, maar ja, bedenk die maar eens.’ In oneliners als deze, maar ook in verzen als: ‘Ik zit voor het raam, ik fluister zacht haar naam: Veldhuis,’ wordt bij Finkers het ongerijmde geloofwaardiger dan het gezond verstand, dat immers al genoeg ellende veroorzaakt. Zijn wijsheden worden evenveel geciteerd in het café als op filosofencongressen. Finkers op papier is plezier waar je lach- en denkrimpels van krijgt. In deze bundel zijn de overzichtswerken De cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door en Poëzie, zo moeilijk nie samengebracht.

Niet zonder hoop

Niet zonder hoop van Tomáš Halík is een theologisch boek over de zoektocht naar hoop voor vandaag. Hoop wordt juist in tijden van crisis sterk ervaren, zowel in het persoonlijke leven als in een samenleving. Hoop is dan een opening waardoor de toekomst een lichtstraal in het heden werpt. Halík beschrijft verschillende vormen van menselijke hoop en laat zien wat zij kan bieden, bijvoorbeeld wanneer we in het leven stuiten op existentiële vragen of ingrijpende ervaringen.

Lezen en laten lezen

‘Lezen en laten lezen’ van Arnold Huijgen is een verhelderend theologisch boek over gelovig omgaan met de Bijbel. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat je de Bijbel niet alleen leest, maar je ook laat lezen door God. De Bijbel is een ingewikkeld boek, en over de interpretatie ervan wordt veel gediscussieerd. Hoe kun je de Schrift dan zo lezen dat je hart geraakt wordt? En hoe voorkom je al te rationele Bijbellezing? Huijgen gaat te rade bij onder andere Luther. Zijn vuistregels voor het lezen van de Bijbel zijn nog altijd actueel. Daarnaast geeft hij voorbeelden van omgang met de Bijbel door Oepke Noordmans, Dietrich Bonhoeffer en door hemzelf. Arnold Huijgen is hoogleraar systematische theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn.

365 meditaties, voor elke dag van het jaar

Dit boek met dagelijkse meditaties, samengesteld uit de spirituele nalatenschap van Henri Nouwen, helpt om een spirituele houding te vinden in vertrouwelijke relaties en pijnlijke confrontaties, in persoonlijk lijden en mededogen.
‘Wij zijn geliefd’, schreef Henri Nouwen. ‘Iemand houdt van ons, heel diep, al lang voordat onze ouders, onderwijzers, echtgenoten, kinderen en vrienden van ons zijn gaan houden of ons pijn deden. Dat is de diepe waarheid van ons leven. Ik wil zo graag dat je die waarheid ook voor jezelf laat gelden.’
Dit boek is bedoeld om zowel met Nouwen bekende lezers als nieuwe lezers de weg te wijzen bij het terugvinden van die ware identiteit, als Gods geliefden, en daarvan de sporen te ervaren in het leven van alledag. Deze verzameling zet daarvoor de beste teksten bij elkaar uit heel Nouwens werk, ook niet eerder gepubliceerd materiaal.

Het napalmmeisje

De foto waarop een meisje wanhopig wegrent voor de vlammen van napalmbommen is wereldberoemd. Minder bekend is hoe het verder ging met de Vietnamese Kim Phuc. In dit aangrijpende boek vertelt ze het verhaal van haar jeugd, het heftige moment van de foto en haar lange weg naar genezing en vrede. Het napalmmeisje is een schrijnend verhaal over de oorlog in Vietnam en hoe een jong leven in een handomdraai verwoest kan worden. Maar het is ook een hoopgevend boek over de veerkracht die Kim vond in de liefde en genade van God.