Jan, Globetrotter met een missie

In dit boek vind je een persoonlijk en biografisch portret over de televisieman, ondernemer en missionair Jan van den Bosch en krijgen we een inkijk in zijn bewogen leven. Vaak wordt het beeld van Jan gekleurd door zijn succesvol ondernemerschap en zien we alleen de buitenkant van deze gastvrije netwerker en enthousiaste televisiepersoonlijkheid. Dit boek gaat dieper en vertelt het verhaal van een kwetsbare man die wordt gedreven door een dieper verlangen, dat teruggaat op een leven in een streng gereformeerd gezin. Als geen ander weet interviewer Jeannette Coppoolse de ziel te raken. Naast het biografische verhaal bevat het boek talrijke foto’s uit het leven van Jan van den Bosch en delen ca. 40 vrienden en/of bekenden van Jan uit binnen- en buitenland een persoonlijke herinnering, zoals Kees van der Staaij, Franca Treur, Jan Peter Balkenende, Jeroen Pauw, Arie Boomsma, Bobby Schuller maar ook Grietje de Vries- Millenaar en vele anderen.

Als ik een schaap was dan wist ik het wel

Noach na de tsunami, Abraham ontvlucht de kantoortoren van Babel, Jakobs droomladdergospel, blues uit Jona’s walvis, Jesaja zwerft door de puinhopen van Rotterdam, de tongzoen uit Hooglied: het is zomaar een greep uit de hoofdstukken van dit boek, waarin Karel Eykman de verhalen van de belangrijkste figuren uit de bijbel in zijn gedichten en verhalen naar deze tijd in een vaak geestige, alledaagse spreekstijl neerzet. Het juichen voor de Heer, wordt een applaus voor God en de Heer is mijn herder wordt: was ik een schaap, dan wist ik het wel. Eykman is een speelse en lichtvoetige, maar ook kritische dichter en verhalenverteller. Deze bundel bevat de mooiste bijbelse teksten die Karel Eykman in de afgelopen veertig jaar schreef.

Een jaar met de Woestijnvaders

Anselm Grün Een jaar met de woestijnvaders Beproefde wijsheid Abbas Mozes vraagt aan Abbas Silvanos: ‘Kan een mens elke dag opnieuw beginnen?’ Silvanos antwoordt daarop: ‘Als hij een werker is, dan kan hij zelfs elk uur opnieuw beginnen.’ Een jaar onderweg met de Woestijnvaders. In de woorden van de eerste monniken, de Woestijnvaders, vindt men een schat aan levenservaring over de wijze waarop ze omgingen met emoties als angst, woede, afgunst en lusteloosheid.

Anselm Grün laat in dit boek zien dat ook de huidige mens van deze ervaringen en wijsheden kan leren, want juist nu worstelen veel mensen met hun emoties. Hij doet dat door 365 Woestijnvader-wijsheden, voor elke dag van het jaar één, te voorzien van uitleg en voorbeelden uit onze tijd. Oude wijsheden komen tot leven. Zo voorziet de auteur de lezer van 365 dagen levenswijsheid. Anselm Grün is monnik in de Abdij Münsterschwarzach en een van de bekendste spirituele auteurs van Europa. Zijn boeken zijn bestsellers. Over de grenzen van confessies heen is hij voor velen een gids en spiritueel pionier.