Planten uit de Bijbel, van de roos van Saron tot de ware wijnstok

De bomen in het paradijs, Ruth die graan oogst, de specerijen van Salomo, Zacheüs in de boom: de Bijbel staat vol met planten, bomen en bloemen. In Israël leefde de bevolking dicht bij de natuur, wat blijkt uit vele Bijbelteksten. In dit boek worden 50 Bijbelse planten getekend en toegelicht, wat een nieuwe blik geeft op God en zijn schepping. Met achterin meer informatie om zelf Bijbelse planten in de tuin te zetten en een Joodse oogstkalender.

God en de pandemie

Sommigen zien in het coronavirus een bewijs dat we leven in de eindtijd. Anderen zien het virus als een manier van God om ons wakker te schudden. Weer anderen vinden dat het de schuld is van de Chinezen, de regering, de WHO. Tom Wright onderzoekt deze reacties op het virus en vindt dat ze tekortschieten. In plaats daarvan nodigt hij je uit om na te denken over een andere manier van kijken en reageren – een manier die put uit de leringen en voorbeelden van de Schrift, en vooral over de manier van leven, denken en bidden die Jezus ons heeft geopenbaard.

Het grote verhaal van nul tot nu

Oer begint met een fascinerende hervertelling van het scheppingsverhaal. Proton, een minuscuul deeltje dat vlak na de oerknal ontstaat en door de ruimte vliegt, neemt de lezer mee op een duizelingwekkende reis door de tijd, van oerknal tot de evolutie van het leven tot de dagen van Jezus en het leven van nu. Proton maakt vol verwondering mee hoe de Schepper de ruimte en tijd instelt, wetten in gang zet, licht schept, geluid en kleur. Hoe Hij ervoor zorgt dat de planeet aarde een veilig huis wordt voor de mens en hoe bijzonder het is dat God zelf op een dag in de persoon van Jezus zijn schepping instapt.

De drie auteurs vullen elkaar naadloos aan: Corien Oranje is de verteller, Gijsbert van den Brink is theoloog en Cees Dekker is wetenschapper. Samen vertellen zij het grote verhaal van Gods schepping op een nieuwe, frisse manier, die recht doet aan wetenschappelijke bevindingen én aan de Bijbel. Leest als een spannende roman! Dit boek laat zien dat het aanvaarden van de evolutietheorie op een natuurlijke manier kan samengaan met geloven in de schepping door God en de opstanding van Jezus. Het neemt de lezer mee door een tijd en ruimte die nauwelijks te bevatten is en maakt een theorie die 14 miljard jaar omspant, inzichtelijk en leesbaar.

De Balonnen van opa

‘De ballonnen van opa’ van Jessie Oliveros is een ontroerend prentenboek over dementie. Lucas heeft veel ballonnen, in elke ballon zit een bijzondere herinnering. Zijn opa heeft nog veel meer ballonnen, omdat hij al heel oud is. Lucas vindt het heerlijk om naar opa’s verhalen te luisteren. Maar dan beginnen de ballonnen vol verhalen van opa weg te zweven… Op prachtige, meelevende wijze vertelt dit prentenboek, vertaald door Corien Oranje, over de gevolgen van dementie. Deze ziekte is voor jonge kinderen vaak moeilijk te begrijpen, dit verhaal helpt hen om grip te krijgen op wat er gebeurt.