Heilige plaatsen, zalige plekken Pelgrimsoorden in Nederland en Vlaanderen

De katholieke kerk telt zo’n 25.000 heiligen. Het zijn bijzondere vrouwen en mannen die tot de verbeelding spreken. Ze worden gewaardeerd als mensen die iets te zeggen hebben. In Vlaanderen en Nederland zijn verschillende eeuwenoude pelgrimsoorden van heiligen. Het zijn heilige plaatsen en tegelijk zalige plekken, omdat het er goed toeven is. In dit boek, opgezet als een reisgids, neemt Paul Spapens de lezer mee naar pelgrimsoorden in Nederland, zoals Dokkum, Brielle en Wittem, en in Vlaanderen, zoals bijvoorbeeld Gistel, Hasselt en Hakendover. De vele foto’s in het boek laten zien wat de pelgrim of toerist aan moois te wachten staat.

In balans. Met rituelen tot jezelf komen

De benedictijnse regel nodigt je uit om het leven met rituelen te structureren. Deze orderegel met het ‘Ora et labora’ kan mensen helpen bij het leven van alledag.
Rituelen geven het leven structuur. De benedictijnse regel verloopt steeds langs dezelfde routine en bevat precieze voorschriften voor de tijden van gebed en van het eten, voor arbeid en ontspanning.

Zacharias Heyes, monnik in de abdij van Münsterschwarzach, heeft bewust deze levenskeuze gemaakt. Voor hem geldt dat rituelen en routine voor innerlijke orde zorgen die eigen onrust kan beheersen en kan omvormen naar rust en helderheid. In dit boek bespreekt Heyes de voor- én de nadelen van rituelen en routines. Hij biedt praktische oefeningen aan die de lezer in zijn dagelijks leven kan integreren. Bovendien moedigt hij aan om zelf op zoek te gaan naar rituelen die bij ieders levensweg passen.

Zacharias Heyes (1971) is benedictijner monnik van de abdij Münsterschwarzach. In 2017 verscheen bij Berne zijn boek Thuis bij jezelf en in 2018 God weer vinden. En waarom je Hem niet hoeft te zoeken.

Onderweg met Bonhoeffer

40 teksten voor persoonlijke stille tijd
Dietrich Bonhoeffer is een van de belangrijkste kopstukken van de Bekennende Kirche en het verzet in het Derde Rijk. Dichter, marterlaar en kerkvader van de twintigste eeuw. Göpfert heeft voor 40 dagen een tekst uit een van de werken van Bonhoeffer gekozen en die voorzien van achtgrondinformatie, uitleg en toepassingen. Na deze bijbelstudies zal de lezer Bonhoeffer beter kennen: de mens Dietrich Bonhoeffer zelf, zijn manier van denken, en hopelijk ook Hem die Dietrich Bonhoeffer in zijn leven navolgde.